maandag 10 januari 2022

Onze Pluktuin 2021


 
Ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar ik ben met dit sombere weer in januari
lekker bezig met het maken van nieuwe plannen voor onze tuin en verdiep mij in 
de meest mooie plaatjes van het afgelopen jaar om te kijken wat het was en om evt. 
veranderingen aan te brengen. Zo dompel ik mij onder in een heerlijke kleurenpracht,
en waan ik mij in hartje zomer, haha.



Want wat hebben wij weer genoten van onze tuin in het afgelopen tuinseizoen en 
met name van de Pluktuin. Het was dan wel niet het mooiste weer, heel veel 
regen, maar ondanks dat stond de Pluktuin er prachtig kleurvol bij.

Neem bv. in juli alle Crocosmia's Lucifer. Deze kanjers geven begin juli zoveel
kleur in onze pluktuin. Op dat moment bloeien de Dahlia's en 1 jarigen nog niet volop en
dan maken deze rode langwerpige bloemen er al een feestje van. Deze Crocosmia's
 heb je in heel veel tinten van oranje tot rood en geel. Het zijn zomerknollen waarbij
de meesten winterhard zijn, dus elk jaar weer in volle bloei staan. Neem idd. de Lucifer
die je hier op de foto ziet, die breidt zich werkelijk heel snel uit en daardoor heb
ik hem door de hele Pluktuin herhaald. Maar zo heb ik ook andere soortjes bv. de 
Crocosmia Mckenzy deze is oranje met een bruin hart. Maar ook de gele
Crocosmia  George Davidson is geweldig. Ik heb ze in de pluktuin om hun langwerpige
iele vorm van bloem. Die vind ik zo mooi in boeketten. De knollen kun je in een groep
aanplanten eind april bv. 5 of 10 bij elkaar. 
Omdat ik er zelf helemaal gek van ben heb ik ze nu te koop in mijn Pluktuinshop.








Hieronder voor ons tuinhuis, had ik een combinatie aangeplant van een 
hele mooie Amaranthus Ophiopogon en de Dahlia Waltzing Mathilde en dat 
was mooi.  Het waren maar 2 plantjes Amaranthussen, maar doordat je die als één lingen 
vrij ruim neer zet, worden dit grote planten. Dit soortje heeft recht opgaande pluimen die
aan het eind iets knikken, super leukkkk. De langwerpige vorm van deze 
Amaranthus staat ook weer mooi in combi met de ronde vorm van 
de Dahliabloem. Deze enkelbloemige Dahlia is geweldig in de tuin, 
maar minder sterk in de vaas.



Hierboven zie je goed dat alle bloemen
 gemixt zijn in de tuin, hoe ik dit aanpak
vertel ik in mijn Pluktuin Portret. 

 Dit online Pluktuin Portret heb ik de afgelopen 
2 jaar gemaakt en kun je via de onderstaande link bestellen. 
Tijdens alle lockdowns viel mijn werk weg en heb ik 
mijn vrije tijd op een hele nuttige manier
besteed, door 6 filmpjes te maken en een EBook 
bestaande uit 80 pagina's met heel veel info.
Hierin leg ik oa. uit hoe ik de tuin aangelegd heb, hoe ik zaai,  hoe ik 
speel met planten, hoe ik de constructie's 
maak ter ondersteuning van de planten,
 alles over Dahlia's en 1 jarigen, etc. etc.  Heel veel 
informatie dus om een geslaagde Pluktuin aan te leggen.
Hoe leukkkk





Hieronder en hierboven zie je de zg. Spaanse vlag, oftewel de Mina Lobata. 
Een 1 jarige klimmer die rood met geel bloeit. Ik had hem op 2 plekken in de pluktuin
neer gezet als plantje. De constructie waartegen hij opgroeide was gemaakt 
van wilgentakken. De Mina Lobata kun je half maart binnen voorzaaien. 
Zie je op de bovenste foto ook de Amaranthus Roter Dom, de bordeaux 
kleurige staart. Deze Amaranthus zaait zichzelf geweldig uit. Dus komt 
kris kras door de hele tuin te voorschijn. Niet alle Amaranthussen 
zaaien zich zo gemakkelijk uit. De Amaranthus Green Viridis bv. zaait
zich nooit zelf uit bij ons.

Blogbericht:



Hieronder zie je de Dolichos Lab Lab een 1 jarige klimmer die ik elk 
jaar bij Kwekerij Schipper aanschaf. ik koop dan 3 plantjes en die leid ik 
langs een ijzeren constructie die ik met takken bekleed heb. Deze plantjes
geven paarse platte boontjes, die te eten zijn, mits je ze goed kookt, want ze 
schijnen behoorlijk giftig te zijn en gekookt niet meer. Maar goed ik waag 
mij er niet aan en gebruik ze in boeketjes, want ze zijn erg decoratief.


Dit jaar had ik via mijn oude buurmeisje een paar plantjes gekregen, die 
ze op Landgoed Twickel in de moestuin gekocht had. Het was een Tropaeolum
die geweldige klimt, een hele mooie roodbloeiende. Regelmatig koop ik zelf 
een aantal planten maar die klimmen lang zo niet als deze variant. 

In de periode van mei tot eind november is de moestuin van Twickel geopend
op woensdag- en vrijdagmiddag van 13.00- 16.00 uur. Zeker in de mei maand
verkopen zij hier 1 jarigen.





Ja en als wij het dan toch over mooie klimmers hebben, wat dacht je van deze?
Oooohhhh die is zo mooi geweest deze zomer. Het is de Groningse pronkboon, 
een snijboon die heel overdadig bloeit met rode bloemen. Ik heb hem echt 
voor de pronk, de snijbonen kun je eten, maar wij vinden ze vrij hard. Deze 
klimmer vind ik haast nog mooier als een Lathyrus. Het bloemetje kun 
je minder goed gebruiken in boeketjes, maar om te zien is het een kanjer 
in de tuin. Daarbij zijn de bonen ook nog eens heel decoratief  en ...
het blad blijft tot het einde van het seizoen groen, wat bij een Lathyrus een 
heel groot nadeel is , want daar is het blad na augustus vaak al geel.

De bonen plant ik begin mei in potjes, deze heb ik binnen staan en half mei
zet ik ze onder een stel bonen stokken neer. Dan moet ik ze wel in de gaten 
houden op slakkenvraat, meestal zet ik er een kopje 
bier ingegraven in de grond  er naast. Het randje van het kopje is gelijk 
met de grond en het bier zit er tot boven in. De slakken zijn gek op bier en gaan
zwemmen en raken niet uit gezwommen, erggggg.

De Groninger Pronkboon zit in mijn zaad verzameling van 8 zaden.
Zie aan het einde van mijn blogverhaal.






Ja en dan laat ik het maar niet over mijn Knolbegonia's hebben. Want dan raak 
ik niet uitgepraat hoor.  Ik ben er gek op. In elke pot staan zo'n 3 knollen. Dat 
levert een geweldige gevulde pot op die de hele zomer doorbloeit en praktisch 
geen verzorging nodig heeft. De meest gemakkelijke 1 jarige. De knollen houd 
ik over en zo heb ik 80 knollen die ik elk voorjaar weer op plant en net als Dahlia-
knollen overhoud in de kelder. Hierboven zie je een kleinbloemig rood soortje,
een zg. Waterfall Knolbegonia. Heel rijkbloeiend. 

In mijn pluktuinshop heb ik een assortiment knollen te koop staan. Het zijn 
mixen . Een oranje en een rose mix. In elke mix zitten 4 verschillende soortjes 
en van elk soortje 3 knollen. Zo kun je uiteindelijk 4 potten vullen. 

Ik heb zelf ook op een plateau allemaal verschillende potten met Knolbegonia's
bij elkaar staan. Dat levert ook zo'n gezellig plaatje op.




Link naar blogbericht:



Hierboven zie je de zg. Dahlia constructie's en wel begin augustus.
Dan zijn de planten nog erg laag . Wanneer je in september 
in de tuin komt dan zijn de planten soms wel 2 mtr. hoog. Echt 
enorm. Ze zeggen dat het komt door de veen grond. Wij hebben 
op 1 mtr. diepte een soort van veenlaag zitten. Vrij vochtig dus , 
wat resulteert in hele lange planten die ook echt ondersteund moeten worden.


Hierboven zie je dat ik tussen de Dahlia's ook de Amaranthus 
heb staan en wel de Hot Biscuits en een heel mooi gras: Miscanthus.
Ik hou van die afwisseling.




De Dahlia knollen kun je ook in bakken planten. Zorg dan wel voor 
een grote bak, een zinken teil bv. is ideaal. In de vierkante bak hieronder 
rechts, zitten 3 knollen en in de zinken emmer, middelste foto heb ik 
1 knol geplant. De hogere soorten moet je ondersteunen en dit doe 
ik mbv. takken zie hierboven en hieronder rechts.
Mocht je geïnteresseerd zijn in mooie zinken bakken?






Hieronder zie je een verzameling Pelargoniums staan die ik gekocht heb 
bij Kwekerij van de Velde in Heerde. Allemaal roodbloeiend met 
een verschillend bladpatroontje. 

Het is echt de moeite waard om een keer een bezoekje aan deze prachtige
kwekerij te brengen. Ik heb er al eens een blogbericht over gemaakt.






Elk jaar plant ik ook Thunbergia's aan. Deze 1 jarige klimplant is zo 
ontzettend fijn om in je tuin te hebben. Hij groeit als een tierelier en bloeit heel
overdadig. Ik plant ze in de pluktuin en hier groeien ze langs mijn tippies. Vaak 
combineer ik ze dan met Lathyrussen. Het blad van de Thunbergia blijft nl. heel
lang mooi en verstopt het lelijke blad een beetje van de Lathyrus. Daarnaast 
bloeit deze Suzanne met de mooie ogen zoals hij in het Nederlands heet, langer
door dan de Lathyrus. Je kunt deze planten zaaien, maar je hebt meer succes 
wanneer je hem koopt, dan zijn ze nl. vaak gestekt en daardoor sterker. 
ik koop ze meestal bij Kwekerij Schipper, zij heeft heel veel soortjes, maar ook 
Kwekerij van der Velde heeft deze in zijn assortiment. 







Ik ben ook  helemaal gek van Amaranthussen, spaar ze zelfs, ik heb inmiddels 
9 verschillende soorten. Ze geven een prachtig beeld in onze Pluktuin, je kunt
ze heel goed combineren met Dahlia's.
ze staan geweldig in boeketten, zijn erg sterk als snijbloem en ....je kunt
ze goed drogen en in de winter in allerlei droogbloemwerk verwerken.

In de tuin moet ik wel erg opletten mbt. muizen, als ik ook maar het geringste
vraat zie aan de Amaranthussen, dan begin ik met vallen te zetten. Wanneer 
ik dit niet doe, ben ik in een paar dagen al mijn Amaranthussen kwijt. 
Dan zijn het takjes zoals je op de foto hierboven kunt zien, rechts.
Muizen zijn dus gek op het zaad van deze planten. 
De gevangen muizen voer ik trouwens aan de uilen, die er dankbaar 
gebruik van maken. Wij hebben regelmatig echt een plaag, ze presteren
hetzelfs om onze fietstassen en kabels in de auto aan te vreten.

Zoals je kunt zien hieronder de Dahlia Nicolas heb ik gecombineerd 
met de Amaranthus Hot Biscuits. Deze bruine variant 
heeft rechtopstaande bloemen.




Hieronder zie je links de hangende Amaranthus Coral Fontain 
en op de middelste fotode iets rodere variant Dread Locks.
 Deze laatste heeft ook meer knobbels.
Beiden worden zeker 1,75 mtr.wanneer ze de ruimte hebben.
Zie je hoe mooi de plant combineert met de zalmkleurige 
Dahlia Break Out.

Hierbij een lijstje van mijn Amaranthus soortjes:

Amaranthus Green Viridis 
 Groene hangende pluimen.

Amaranthus Hot Biscuits
 Bruine rechtopstaande pluimen.

Amaranthus Coral Fontain
 hangende rose/rode pluimen.

Amaranthus Velvet Queen
 Donkere bladen en bordeaux  recht op staande fijnere pluimen.

Amaranthus Mira
Deze is heel bijzonder en kun je haast niet krijgen, 
hangende pluimen met rood en groen.

Amaranthus Opiopogon
Bordeaux rode rechtopstaande pluimen en de toppen vallen iets om.

Amaranthus Green Thump
Rechtopstaande groene pluuimen

Amaranthus Roter Dom
Bordeauxrode grove rechtopstaande pluimen, 
zaait zichzelf makkelijk uit.

Amaranthus Dread Locks
Bordeaux rode hangende pluim die uit dikke knobbels bestaat
Zaait zichzelf makkelijk uit.

Via de Pluktuinshop kun je de zaden bestellen. 
 Ik heb de Amaranthussen in een verzameling van 6 soortjes zitten, 
of een verzameling van 8 zaden gecombineerd met 
andere 1 jarigen. Het zijn mijn eigen 
zaden, in hele eenvoudige zakjes, vandaar de leuke prijs.





                                                                                                                                                                                                      Dahlia Break Out , hierboven.                                            
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             




De meeste Dahlia constructies in onze Pluktuin heeft mijn man gemaakt,
maar de constructie hierboven op de foto heb ik zelf gemaakt van Berken
takken. In dit formaat plant ik ongeveer 10 knollen. 2 van elk soort, 
5 verschillende soorten. Dan krijg je een soort van boeket in die constructie
te staan. Dus ik zorg dat ik een mooie Dahlia mix maak. 

Zo maak ik elk jaar van die mixen die ik ook verkoop aan mijn cursisten. 
5 Verschillende soortjes die qua kleur en vorm mooi bij elkaar passen. 
Dit jaar heb ik een zalm/oranje mix gemaakt en wel de volgende soortjes:

Dahlia Break Out , die zie je hierboven
Dahlia Okapi Sunset
Dahlia Mirella
Dahlia Henriette
Dahlia Mango Madness



Bij aanschaf van deze 5 soortjes krijg je er 
een katoenen Dahliatas bij kado. 







Hierboven zie je de geelbloemige Rudbeckia triloba 
een 2 jarige Rudbeckia die zich geweldig uitzaaid. 
Op deze plek heeft hij zich uitgezaaid tussen de Hydrangea paniculata's.

Hieronder heb ik ze gecombineerd met oa. de Hortensia's in de vaas.
De Rudbeckia is heel sterk op water en je kunt ze ook goed 
laten drogen.



Dit set aan gereedschap heb ik vorig jaar gekregen van het merk
Wolfgarten, met de vraag of ik het in onze
 pluktuin voor hun uit wilde proberen. Nou dat is bevallen.... 
links de snoeischaar, supersterk en heel fijn dat hij 
geen veer heeft en rechts een vrij groot harkje met een afneembare steel
die je dan zo weer aan het schepje kunt bevestigen. 
Heel handig en vooral heel degelijk en sterk gereedschap. Makkelijk
is ook de kleur, je kunt ze goed terug vinden in je tuin.
Dus Wolfgarten ze mogen blijven! 



                                                                                                     
 

                             

Inmiddels zijn de Dahlia knollen de tuin uit en liggen beschut, droog en 
vorstvrij in de kelder en nog is de tuin mooi, in de herfst met al zijn 
herfstkleuren en nu in januari met het rijp van de nachtvorst.



Eind januari begin ik weer met het maken van  nieuwe Tippies. Elk 
voorjaar maak ik  nieuwe. De nieuwe plaats ik langs het pad, 
zie onderste foto, de oude mogen nog een jaar in de vaste planten 
borders in de voortuin staan. Ze gaan  ongeveer 2 jaar mee.
In het online pluktuin portret laat ik middels een filmpje zien
hoe ik ze gemaakt heb.

Nu is het wachten op het voorjaar. Nog ruim 70 nachtjes slapen. 
Ik kan niet wachten! 

Wil je alvast voorjaar, ik heb een blogbericht gemaakt van onze
pluktuin in het voorjaar van 2020



Zeg, ik hoop jullie geïnformeerd en bovenal geïnspireerd te hebben en 
wens jullie een heel fijn tuinseizoen toe.


Blogbericht over onze Pluktuin aangelegd in 2017