woensdag 8 april 2020

Pluktuin 2019





In deze tijd ( voorjaar)  van het jaar ben ik altijd enorm druk met de tuin. 
In een vrij korte periode moet er gewoon heel veel gebeuren. 
Niet alleen de voortuin rondom het huis vergt veel 
onderhoud maar ook  de Pluktuin vraagt de nodige aandacht.
In de  Pluktuin moet al het afgestorven plantmateriaal van 
het vorige jaar worden verwijderd. Verder heb ik alle bedden 
flink bemest en  bijna alle constructies van berkentakken zijn vernieuwd.
 Paadjes  worden hersteld en zaaibedjes worden gemaakt.
Hoe heerlijk om te zien dat de tulpen al lekker beginnen te groeien en binnen
nu en 4 weken kan ik voor het eerst lekker  tulpen en vergeetmenietjes 
plukken uit deze tuin. 

Graag neem ik jullie met dit berichtje mee naar de zomer van 2019.
Dan kun je alvast lekker genieten van alle bloei die we ook
dit jaar weer verwachten. Heerlijk toch om naar uit te kijken.


Door de mix van tulpen is het zg. Tulpenlaantje elke paar dagen anders van 
kleur. Hieronder zie je de prachtige Narcis Dear Lotte in combinatie met 
de Tulp Brown Sugar.
Ik zorg dat ik in deze bloeitijd de meeste constructies heb gemaakt. Ik 
vind het zo genieten de combinatie van bloei met de takkerige 
constructies. Ben er zelfs helemaal verliefd op.


Na de enorme voorjaarsbloei haal ik de tulpen eruit. Deze  gooi ik ook allemaal weg.
De uitgebloeide vergeetmenieten verwijder ik ook, deze hebben zich dan al vaak uit
gezaaid, zodat ze volgend jaar zo weer tevoorschijn komen. Op deze vrij gekomen
plekken plant ik een aantal Dahlia's en andere 1 jarigen. Bij de constructies had ik deze 
zomer oranje Thunbergia's geplant. Deze hebben het geweldig gedaan en kwamen tot bovenin
de constructie en hebben volop gebloeid.
.

De eerste bloei heb ik dan van de Crocosmia Lucifer, Papavers, Verbena's  en Lathyrus.
Met name de Papavers zijn erg mooi, ook na de bloei zijn de zaaddozen heel
decoratief in de tuin.




De Verbena's die bloeien zijn de 

Verbena hastata
Verbena bompton 
en de
Verbena bonariensis




Ook de 1 jarige Rudbeckia's links op de foto hierboven bloeien prachtig. 
Deze roestbruine bloemen zijn 
zo ontzettend mooi van kleur. Daarbij bloeien ze als 1 van de eersten en bloeien
ook nog eens heel lang door. Rechts op de foto de  Dahlia Miss Brandy.
A Beauty.




Hierboven midden in de Dahlia Honka Black. Een enkelbloemige Dahlia.
Prachtig bloemetje, niet zo sterk op de vaas.


Elk jaar plant ik heel veel begoniaknollen in potten .
Ik plant ze half maart op en eind april kunnen ze dan naar buiten.
Heel snel daarna bloeien ze al en ze bloeien door tot begin oktober.
Zo makkelijk. De knollen kun je net als Dahlia's overhouden.



Langs de boogjes groeien Lathyrussen. Mooie rood bloeiende,
die ik eind februari binnen gezaaid had.




Eind Juli belde Claus, hij was in Nederland en vroeg of ik thuis was.
Zo ontzettend leuk om hem weer te ontmoeten.
Samen koffie gedronken, bijgekletst en daarna heeft hij de Pluktuin gefotografeerd.
Claus Dalby, komt uit Denemarken, is uitgever en daarnaast heeft hij zelf heel
veel tuinboeken op zijn naam staan. Hij reist in het tuinseizoen heel Europa rond
op zoek naar bijzondere tuinen. Deze fotografeert hij en zo heeft onze tuin  3 jaar geleden
in een boek over Europese voorjaarstuinen gestaan. Hoe leuk.
Naast dat hij prachtige boeken maakt, is het ook nog eens een enorm aardige man.
Regelmatig laat hij iets van zich horen en vol belangstelling volgt hij onze tuin.





Dit jaar is er een nieuw boek van hem verschenen. Een boek vol met prachtige cottage
tuinen. Vorige week kregen wij het boek via de post toegestuurrrrrddd. Zo mooi .
Supergaaf om met onze Pluktuin in dit boek te mogen staan.



Naarmate het zomerseizoen vordert ging er steeds meer bloeien.
 De Zonnebloemen komen
altijd iets later op gang, maar nu, eind augustus 2019
  toornen ze boven alles uit.





De Dahlia's hebben enorm gebloeid in tegenstelling tot de Zinnia's.
Deze 1 jarigen had niet zijn jaar.
De Susanne met de mooie ogen klimmen langs de
constructies omhoog en bloeien overdadig.




Hierboven zie je een aantal Amaranthus soorten. Hier staan ze er nog prachtig bij.
Maar op een morgen kwam ik in de tuin en hadden de muizen in 1 nacht alle
Amaranthussen opgegeten. Allemaal kale stelen en de bloemetjes lagen er
allemaal onder.
De enorme muizen plaag van 2019 heb ik  dit jaar aardig onder controle.
We hebben dan ook heel intensief met muizenvallen muizen gevangen.
Ik denk meer dan 300. Al de gevangen dode muizen  gooiden
wij op het houthok voor de uilen, die er gretig gebruik van maakten.


Langs de zg. bonenstokken  groeiden bonen de zg. Kievitsbonen
en roodbloeiende snijbonen. De roodgevlekte Kievitsbonen passen
 prachtig bij alle kleuren van de Dahlia's




Hieronder de Persicaria orientalis Kiss me over the Garden Gate.
Deze ranke 1 jarigen toornt er heel mooi hoog boven uit.





Ik had verschillende soorten Zonnenbloemen oftewel Helianthus gezaaid.
Hierboven de Helianthus annuus Italian White. Een vrij klein bloemetje en
heel licht geel van kleur.





Links de Amaranthus caudatus Dreadlocks, een hele mooie hangamaranthus 
die juist  eind augustus, begin september prachtig tot ontwikkeling komt.



Hier beneden zie je dat de Hydrangea paniculata Lime Light al flink beginnen te
verkleuren. Ben gek van Hortensia's en heb inmiddels heel wat mooie soortjes
in de tuin.




Door het Coronavirus, heb ik alle workshops en tuinbezoeken tot 1 juni afgezegd.
Heel jammer en teleurstellend, maar er zijn ergere dingen. Hierdoor heb ik wel veel meer
tijd, tijd om dingen te ontwikkelen die al langer in mijn hoofd zaten, maar waar ik nooit geen
tijd voor had. 1 Voorbeeld hiervan zijn mijn  Pluktuin Plateautjes. Een super leuk Plateautje met
daarop een aantal kleine vaasjes gevuld met tuinbloemen.
Sinds deze week kun je via mijn site zo een Plateautje bestellen in het tuinseizoen;
 maart t/m september.
. Dus ook het hele betaalsysteem op mijn site heb ik door tijd kunnen realiseren.
Moet er bij zeggen, met heel veel hulp van een lieve cursist.

Hoe leuk een Pluktuin Plateautje met tuinbloemen van de dag.



Hieronder de Leonotis Najvasha Apricot. Een 1 jarige die zeker 1.80 mtr. 
hoog wordt. Zo mooi van kleur.




In het najaar vind ik het echt super om allemaal zaden te verzamelen en te drogen.
Deze zaadjes verkoop ik in hele mooie kleine zakjes tijdens lezingen en aan mijn 
cursisten. Lekker kneuterig maar oh zo leuk om een heel kistje met 
allemaal de zelfde zakjes te maken.
De meeste zaden van vorig jaar heb ik inmiddels verkocht, maar ik heb nog een
aantal zaden voor de verkoop:

Roodbloeiende Snijboon
Roodgevlekte Kievitsboon
groene Datura Stramonium
Chenopodium Botrys
Paarse Papaver.

Mocht je belangstelling hebben voor dit setje van 
7,50 euro excl verzendk., 
stuur een mailtje naar 
marieke@mariekenolsen.nl





Je hoopt dat het niet komt en je geniet van elke dag dat het er nog niet is, maar dan....
De eerste nachtvorst en in 1 nacht is eigenlijk alles weg. 
Het heeft ook wel weer zijn charme hoor, de wittige rijp op de Dahlia's bv. 
en ......het maakt dat je des te meer geniet en uitkijkt naar het voorjaar.
Dus ben ook weer heel blij met alle seizoenen die wij in ons Nederlandje hebben.



De bovenste laag van de Dahliaconstructie haal ik 
er af en de Dahlia's gaan de kelder in.

Vervolgens in november plant ik in de pluktuin nog zo'n 200 tulpen in de grond en 
nog een heel aantal in zinken bakken. 
Over de bakken heb ik oa. hele fijne gazen bakken gelegd om te voorkomen 
dat de muizen in de bakken kruipen en al onze bollen opeten.

Dit zijn zo'n beetje de laatste werkzaamheden in de Pluktuin.
Wat hebben wij genoten van het tuinseizoen 2019 en 
wat kijken wij uit naar de eerste bloei. Zeker nu, 
in deze tijd, vind ik het zo'n enorm voorrecht om 
hierin bezig te mogen zijn.





De pluktuin in rust.


Als alles weer een beetje de oude is , dan hopen wij eind augustus
onze tuin samen met 3 andere prachtige tuinen, open te kunnen stellen.

Het zg. Dahlia Spektakel.



U kunt onze tuin/pluktuin bezoeken, er is heel veel tuinbloemwerk te
bekijken, Dicky Schipper met al haar bijzondere Dahlia's , Nitha Annink
met tuinbrocante en ...www.zinniaenco.nl met tuinboeketten.
Daarnaast natuurlijk als van ouds de jamdames uit Zeist.

U bent natuurlijk van harte welkom.
Maar voor nu wens ik jullie allemaal sterkte, blijf gezond en geniet van alle
kleine dingen die ook zo de moeite waard zijn.

Fijne dag!!!


Op mijn blog aan de rechterkant, staat permanent een lijstje
van blogberichten over onze pluktuin. Je moet misschien iets naar
beneden scrollen.

Verder kun je natuurlijk
mijn blog volgen. Je kunt bij Follow by email je mailadres invoeren.
Vervolgens krijg je een engelse mail, deze moet je bevestigen. Heb je dit gedaan.
Krijg je via je mail al mijn blogberichten en mis je geen bericht!!!!
Leukkkkk