maandag 14 november 2022

KnoIbegonia's

 



Ik ben al jaren gek van Knolbegonia's, het begon met de onderstaande witte 
soorten en inmiddels is het assortiment uitgebreid in 
allerlei kleurtinten, passend bij onze tuin.

Deze zomerknollen zijn niet alleen prachtig, maar ook enorm sterk.
Ik poot ze op in een potgrond van een hoogwaardige kwaliteit, mest ze 1x 
in de zomer en dat is het. Ze bloeien werkelijk van eind mei tot eind oktober.
Daarbij houd ik de knollen over, op dezelfde wijze als onze Dahliaknollen en 
sommige soorten heb ik al wel 8 jaar. 

Eind oktober haal ik de knollen uit de potten. Verwijder de potgrond en verpak ze 
in krantenpapier waar ik tegelijkertijd hun naam op schrijf. ik zorg dat de 
knol niet helemaal rondom verpakt is, maar dat de bovenkant open blijft. Na
een weekje aan-drogen onder de kapschuur, zet ik de kratten in onze vorstvrije 
kelder. Begin maart haal ik de kratten naar boven. Plant de knollen op
in kleine potjes. 1 Knol per potje. Ik plaats deze potjes in een krat en zet de kratten
op een lichte plaats boven voor het raam in een slaapkamer. In maart staan hier dan zo'n 
80 potjes. Wanneer de grond droog is, krijgen ze wat water, dat is 1 tot 2 keer per week.
Dat ligt aan de kamertemperatuur en die wordt weer bepaald door de zon. Ik zorg wel 
dat deze kamer vorstvrij is. Heel langzaam lopen de knollen dan uit en hoe meer 
groen, hoe meer water, maar de bodem is nooit erg nat.
Half mei haal ik de kisten met potjes naar buiten en haal de planten uit de plastic potjes en 
plant ik minimaal 3 knollen in een terracottapot van 35 cm. doorsnede. Soms 
zijn de knollen zo groot, dan plant ik maar 1 knol in zo'n pot.
Ik zet de planten eerst op een halfschaduw plek zodat ze aan de zon kunnen wennen.
Hierna zet ik ze her en der door de tuin op onze tuintafels en combineer ik ze met 
de meest mooie andere 1 jarigen. 

In de zomer hebben ze weinig verzorging nodig. Op tijd hun water, niet te nat. 
Lelijk blad en bloemen verwijderen, 1x bemesten en wanneer ze te lang worden, 
waar de B. Fimbriata nog wel eens last van heeft , ga ik ze toppen.

In het najaar gaan ze dus weer los verpakt in een krantje, 
als knol de kelder in. Zo makkelijk.







De planten zijn heel lang niet hip geweest, maar ik heb ze altijd mooi gevonden. Beetje
raar misschien, maar ik vind ze geweldig in combi met andere planten.
Op de tuintafels bij de geel/witte borders combineer ik ze met felgroene 
Heuchera Lime Marmelade (vaste plant) , de 1 jarige Bidens( deze stek ik elk jaar)
, Euphorbia Diamond Frost, Oxalis vulcanicola en een paar Ilex bollen.
De grootbloemige witte Knolbegonia ertussen en het is een plaatje.

De Knolbegonia's die in de witte potten zijn gepland heten B. Boliviensis Santa Barbera
Een geweldige bloeier, super makkelijk en de bloemetjes zijn zelfs eetbaar. Hoe leukkk.



Hierboven op de tafel staan ze   in combi met de Euphorbia , de Oxalis en 
2 potten met de geelbloemige Thunbergia alata . Deze 1 jarige klimmer heb ik 
in potten geplant en van takken een klimconstructie gemaakt. 
Op de grond staan 2 potten met een kleinbloemige 
gele Knolbegonia multiflora Frau Helene Harms.

Links onder zie je een gele Fimbriata soort. Deze dubbelbloemige gefranjerde 
Begonia is wonderschoon en staat met 1 knol in een pot.
Je kunt knollen in verschillende maten kopen. Naarmate de knol ouder wordt, wordt hij 
als maar groter. Deze knol is ruim 10 cm. breed en geeft dan ook een geweldige plant. 
Dus 1 knol in de pot is dan meer als voldoende. De Fimbriata soorten zijn deze zomer 
zo snel en hard gegroeid, dat er bij mij ook heel veel stengels geknapt zijn. Ik had te 
laat door dat ik ze ruim moest ondersteunen. Wat ik vervolgens  alsnog gedaan heb. 
Sommige Fimbriata-soorten werden wel 70 cm. hoog. Door de snelle groei 
en de enorme hitte, verloren de waterige stengels hun stevigheid. 
Dus ondersteunen mbv. snoeihout is een must.



Hierboven een pot vol met B. fimbriata rose en hieronder de rode variant. 
Beiden ondersteund met berkentakken.



In de zomer daarvoor, knapten de stelen niet, maar vielen prachtig als enorme
hangers om. Zie de foto hieronder. Dus het was ook de te snelle groei in combi
met de hitte.




 Dit jaar had ik ook voor het eerst een oranje Fimbriata. Wow, die was te mooi.
Hieronder heb ik de bloemen van de oranje naast de rode bloemen gelegd, met een paar 
Thunbergia alata oranje bloemetjes er tussen door. 

Het zijn zowel de  mannelijke als  de vrouwelijke bloemetjes van de Begonia

De mooiste dubbele oranje bloem is de mannelijke vorm en deze wordt altijd
door 2 vrouwelijke enkele bloemetjes vergezeld. Sommige mensen halen deze 
bloemetjes weg tijdens de bloei, maar dat vind ik zonde. Wel haal ik deze bloemen weg 
wanneer ze uitgebloeid zijn om zaadvorming te voorkomen. Hierdoor 
bloeien ze langer door. Maar ook de uitgebloeide mannelijke bloemen verwijder ik.



Achter ons huis, hebben wij een pergola waarlangs een blauwe regen groeit en
een enorme klimroos met rode bottels. Daarom heb ik de 4 bordertjes hier in het 
rood/blauw ingeplant en heb ik de tuintafel die hier staat in dezelfde tint aangekleed.
Allemaal potten met sterke  planten, waaronder de vaste plant Epimedium,
 de heester Ilex crenata en andere 1 jarigen gecombineerd met Knolbegonia's. 
De blauwbloeiende Salvia amistad is zo'n 1 jarige 
samen met de bordeaux kleurige  Trifolium Angel Clover Chocolate. 
Deze laatste heb ik gekocht als 1 jarige, maar deze schijnt zelfs 
winterhard te zijn en....hij is heel makkelijk te stekken.
 Ik heb hem aangeschaft bij Kwekerij van der Velde in Heerde.


De vaste plant Epimedium, bloeit in het voorjaar met kleine gele bloemetjes. 
Dan heb ik er wel voor gezorgd dat ik eind februari het blad er vanaf heb geknipt,
anders zie je zijn bloemetjes niet. Na de bloei komt er weer nieuw jong blad. 
Deze plant is enorm sterk in potten en staan zomer en winter buiten en wel 
3 jaar achter elkaar in dezelfde pot. Ideaal voor op mijn tuintafels.



Hieronder zie je dat ik de Knolbegonia fimbriata gecombineerd heb 
met de Begonia boliviensis. De rode boliviensis is dus enkelbloemig en heel 
smal qua bloemetjes.







Ik geniet altijd enorm van deze plek in onze patio, zeker laat in de zomer, wanneer
de bottels rood kleuren. Dit in combinatie met de sterk blauw bloeiende Salvia's en
de rode Knolbegonia's vind ik prachtig.




Bij de tuinkas had ik dit jaar oranje kleinbloemige 
Begonia boliviensis Glowing Embers Orange 
staan , met donkerblad en deze had ik als kleine plantjes ook in Heerde gekocht. 
Dit zijn nl. geen knolbegonia's. Het zijn gezaaide of gestekte 
varianten die niet echt een knol vormen. Wel zijn ze uitermate 
makkelijk, geweldig sterk en bloeien ze de hele zomer door. Supermooi om te zien.
Op advies van iemand die onze tuin bezocht, heb ik ze in de tuinkas geplaatst
en frommel ik de afgestorven plantenresten boven op de aarde en ze zegt dat de plant
 zichzelf dan uitzaait. We zullen het zien. 


Hier heb ik ze gecombineerd met de oranje/rood bloeiende  Thunbergia en de 
oranjekleurige Heuchera Hopscotch. Deze laatste is werkelijk betoverend mooi en 
doet het ook geweldig in potten.

Maar ook stonden de Begonia knollen prachtig bij de zinkenbak met enkelbloemige Dahlia's.
Hieronder zie je deze  zinkenbak in geplant met Dahlia knollen en wel de 
Schippers Bronze in combi met Waltzing Mathilda. 4 Knollen in een zinken bak 
van 50 bij 50 en werkelijk,  het is de hele zomer een plaatje geweest.
Deze combi van knollen kun je binnenkort  via mijn webshop aanschaffen. 
Het zijn enkelbloemige Dahlia's die een enorm aantrekkingskracht 
hebben op insecten. Qua snijbloem vind ik ze
nooit zo sterk. Maar de enorme bloei vergoedt alles.
De knollen worden eind maart/ begin april verzonden, mocht je ze bestellen.





Hieronder zie je de witte Begonia grandis. Dit is officieel een winterharde 
bladverliezende Begonia. Deze kan dus ook heel goed in je vasteplanten 
border staan. Hij overleeft de winter, mits de tempr. onder -10 graden komt.
Opvallend aan deze Begonia is de onderkant van zijn blad. De rode nerven vormen 
alleen al een plaatje.  Ik heb deze plant altijd in een pot staan, daar vind ik hem beter in 
passen dan in de volle grond, maar dat is mijn voorkeur. In het najaar haal ik ze 
net als alle knolbegonia's uit de pot en bewaar het knolletje in de kelder. 
Het leuke aan deze plant is dat hij broedbolletjes maakt en die ontkiemen zich in het 
voorjaar. Dat zijn voor mij echte kadootjes, allemaal kleine plantjes tussen de bestrating.




Bij de pluktuin hebben wij een soort van plateau en daar staan heel 
veel potten op gevuld met een kleurenmix van allerlei soortjes. 
Zo mooi met de verschillende kleuren van de Dahlia's die hier achter staan.


In mijn Online Pluktuin Portret komen
 mijn knolbegonia's uitgebreid aan bod. 


Hieronder kun je heel duidelijk het verschil tussen een 
mannelijke en een vrouwelijke bloem zien.




Achter in de patio bij ons hebben wij een hele gave zelf gesmede etagère staan. 
Gekregen van een cursist van mij, die hem niet meer mooi vond. Deze heb 
ik vol gezet met verschillende terracottapotten, gevuld met een gave combi.

De combi bestaat uit  bruinbladige Heuchera's,  groene kleinbladige Meuhlenbeckia's,
de roodbloeiende Thunbergia (Susanne met de mooie ogen) , Physalis alkekengii en
een aantal planten van de Begonia sutherlandii oftewel Tanzaniaanse Begonia/
Begonia papaya wordt hij ook wel genoemd. 
Deze knolvormende Begonia koop je vaak als plantjes bij een 
kwekerij, als knollen kun je ze niet aanschaffen.
 Voor mij is dit het eerste jaar dat ik ze probeer over te houden. Ze schijnen
een knol te hebben, maar ik haal deze er niet uit. Ik zet de pot op een koele 
lichte plek neer in huis en ook hier verdeel ik het afgestorven loof over de potgrond. 
Dit op advies van een andere tuinliefhebster. Uitproberen dus.
 
Deze Begonia vind ik trouwens geweldig. Hoe gaaf ook de combi van de kleine 
oranje bloemetjes met de grote oranje  lampionnen van de Physalis. 
De Physalis is als onkruid in onze tuin. Ik 
heb de plant bewust op een plek gezet onder de Rhodo's, waar hij geen kwaad 
kan. Zo heb ik een aantal planten uit de grond geschept en op geplant in potten. 
Zo mooi. De Thunbergia heb ik gekocht bij Kwekerij van der Velde.
De beide bladplanten zijn winterhard en elk voorjaar deel ik ze doormidden 
en plant ik ze in nieuwe potgrond op. 










In september ben ik  samen met mijn dochter  op uitnodiging van een
 Knolbegoniakwekerij na hun Knolbegonia's wezen kijken. Jongens 
wat was dat een feestje. In de stromende regen, hebben wij dit gekleurde 
typical Dutch landscape bewonderd. Wat mooi. Dit beeld zie je vaak 
in het voorjaar , maar in september verwacht je niet zo'n landschap.



De enthousiaste mede eigenaresse heeft ons rondgeleid en ons 
de mooiste nieuwe variaties laten zien. Ohhhhh, zo erggggg. Ik kon gewoon 
niet kiezen. Ik verkoop al een paar jaar Knolbegonia's in het voorjaar, 
dus ik moest een combi samen stellen. Maar jeetje wat een soorten en wat een mooie
nieuwe kleuren. Zij zetten echt met hun geweldige bedrijf de Knolbegonia 
weer op de kaart.  Moet je kijken ook naar de foto's
 hieronder, het is net een snoepjes winkel.

Maar ik heb uiteindelijk 3 mixen van prachtige Begonia knollen samen kunnen 
stellen. Mocht je net zo onder de indruk zijn van al deze prachtige bloemen, dan 
kun je de knollen bestellen, zie hieronder. De knollen worden eind maart/begin april 
geleverd met een bijbehorende info mail.
 
Met elke mix kun je dus je eigen tuintafel maken. Dwz. in elke mix zitten voldoende 
knollen waarmee je 3 of 4 potten kunt beplanten en deze knolbegoniapotten 
kun je dan weer mixen met bv Heuchera's, Salvia's, Bidens, Euphorbia's etc.
Geweldig toch!





Snoepjes  mix

Dit is de eerste mix die ik samen met Saskia en Hanne geselecteerd heb.
De zg. snoepjes mix bestaande uit 15 Begoniaknollen:

6 knollen Cascade odorosa Yellow flame
6 knollen Pastel Compacta 
3 knollen Boliviensis San Fransisco

Je ziet dat aan 1 plant, dus uit 1 knol meerdere kleuren bloemen komen. Van 
Zalm, naar Rose en zachtgeel. Hoe mooi om deze mix bv te combineren met 
de felgroene blaadjes en gele bloemetjes van de 
Oxalis vulcanicola en de  Heuchera Caramel 








Witte Pastel Mix

Deze tweede mix is ja ......wat moet ik zeggen...abnormaal mooi. 
De mix bestaat uit 12 Begonia knollen:

6 knollen Cascade odorosa White
3 knollen Pastel Compacta mix
3 knollen boliviensis Santa Barbra







Rose Begoniaknollen Mix

Deze derde mix bestaat uit 18 Begonia knollen:

9 knollen Cascade odorosa Sweet Pink 
9 knollen Cascade Florance.







De Begonia is net als de Dahlia  een zomerknol. Uiteindelijk 
is de verzorging hetzelfde. Net als de Knolbegonia-mixen verkoop ik ook 
altijd een zg. Dahliatas. Een katoenen tas met een opdruk van een Dahliaboeket 
van mijzelf met daarin 5 Dahliaknollen, die een mooie mix samen vormen.
Deze tas kun je vanaf nu bestellen en die wordt eind maart/begin april 
geleverd.   Leukkk kadootjeeeee.....





Dus ja, hoe gek kun je zijn op Begoniaknollen. Na jaren dat ze al op mijn tuintafels 
staan in potten gecombineerd met andere planten en
zoveel enthousiaste reacties over deze  combinaties van tuinliefhebbers 
te hebben ontvangen, verkoop ik ze zelf en krijg ik alleeeeeennn maar meer 
soorten...ergggg. Maar goed, ik wordt er in ieder geval heel blij van en dat is toch
uiteindelijk de bedoeling.


Wil je meer lezen over onze Pluktuin, dat kannnn, volg dan de onderstaande link: