dinsdag 22 mei 2018

Verzot op Gladiolen





De Gladiool is weer helemaal terug van weg geweest en terecht want er zijn heel
veel nieuwe varianten gekweekt die werkelijk prachtig zijn.
Lange Gladiolen en korte soortjes  in hele mooie tinten.
De Gladiool is een perfecte snijbloem en in de hippe boeketten van
nu, mogen ze eigenlijk niet ontbreken.

Dus..... vorig jaar heb ik er heel veel aangeschaft en al deze bollen in de kruiwagen
gemixt en vervolgens geplant in de pluktuin.

Zo spannend wat  er allemaal opkomt en hoe de kleuren mix uit zou vallen.





Ongeveer 10 cm. diep heb ik ze geplant en 10/15 cm. uit elkaar. Hiertussen
door heb ik hele kleine Dilleplantjes en rode Hangamaranthusplantjes  geplant.
Vervolgens heb ik er met dunne berkentakken een hele decoratieve  constructie
ter ondersteuning omheen geplaatst. Grappig is dat eerst de Dille ging bloeien,
vervolgens de Dille en de Gladiolen en nadat de Gladiolen uitgebloeid waren, kwamen
de Hangamaranthussen.
Al die tijd had ik de Hangamaranthussen klein gehouden door ze te toppen, had
ik dit niet gedaan, zouden ze de Gladiolen overwoekeren. Nadat de Gladiolen
uitgebloeid waren, heb ik de Hangamaranthussen hun gang laten gaan en binnen
2 weken bloeiden ze.

De bordeaux kleurige Hangamaranthus zaait zich enorm in de tuin uit. Al die
kleine plantjes herplant ik overal  tussen door in onze pluktuin.
Die Hangamaranthus kan wel 1.80 m. hoog worden en krijgt hele mooie
rode hangende staarten. Hij is geweldig op de vaas, heel erg sterk en bloeit
tot laat in het najaar. Hij is er ook in het groen.
Hangamaranthus





 Ja en zo als je hierboven kunt zien, was het 1 grote kleurenexplosie
 toen ze in volle bloei stonden.
Zo ontzettend gaaffffff.  Niet te geloven, zo moooooiii.












Hierboven rechts, de creme witte Gladiolus Halley.

Je kunt dus nog steeds gladioolbollen planten,
 8 weken na plantingsdatum bloeien ze.



Als er 2 bloemen zijn geopend dan zijn ze geschikt om geplukt te worden.
 Meestal knip ik de top eruit, waardoor alle andere bloemen op de steel beter uit komen. 
Ik snijd ze goed schuin aan en plaats ze op lauw warm water in een schone vaas.
Wanneer ik ze combineer met andere bloemen, vul ik de vaas tot bovenaan. 
Wanneer ik ze alleen op de vaas plaats, vul ik de vaas half met water. Ik zorg
dat er zoveel mogelijk blad verwijderd is van de steel. Meestal
halverwege de week ververs ik het water.



In het najaar kun je de bollen eruit halen, op een droge plek vorstvrij bewaren.
Het volgende jaar kun je ze dan net als Dahlia's her poten.





Dit jaar heb ik er een aantal nieuwe soortjes bij aangeschaft, zie foto's hierboven
en hieronder.




Een leuke mix aanschaffen? Alle kleuren door elkaar? Hoe leuk!


of liever 1 hele bijzondere kleur?





Daarnaast heb ik de constructie iets steviger gemaakt met Berkenstammetjes.
Ze hebben nl. flinke ondersteuning nodig.


Afgelopen weekend heb ik ze allemaal weer geplant. Op dezelfde plek als vorig jaar, je ziet dat
er al wat opschot op staat van vorig jaar.
Volgend jaar moet ik beslist op een andere plek planten, de grond raakt anders uitgeput.

Maar oh, wat kijk ik uit naar opnieuw een Gladiolen feestje.
 Laat jullie beslist weer meegenieten.




Meer Blogberichten over Gladiolen:

Gladiolen van Hermien Challa
Geplukt uit onze pluktuin
Parham house in Engeland

Op pinterest heb ik een bord gewijd aan Gladiolen:
pinterest gladiolen


-----------------------


Ook zo genoten van dit blogbericht? en wilt u meer blogberichten ontvangen?
Dan kunt u aan de rechterzijde van het blog, bij FOLLOW BY EMAIL
u mailadres intikken en dan ontvangt u automatisch elk nieuw blogbericht,
via uw mail. Hoe leukkkkkk.