zondag 2 januari 2022

2 Daagse PIuktuinworkshop 2022




De afgelopen 2 jaar hebben Modeste Herwig en ik met heel veel plezier in september 
2 keer over een tweedaagse workshop  gegeven: " Bloemen Pluktuin"

Wij hebben samen in Engeland een cursus gevolgd,
 gegeven door Sarah Raven over Plukbloemen en  daarnaast hebben wij 
beiden een grote voorliefde voor Engelse tuinen en 
pakken elk vrij moment aan om ze te bezoeken.
 Dit alles heeft ons enorm geïnspireerd  en inmiddels 
hebben wij allebei een pluktuin voor eigen gebruik. 

Dus hoe leuk om al onze inspiratie, kennis en ervaringen 
te delen met allemaal enthousiaste cursisten. 
Heel leukkkk.

Zo geven wij ook dit jaar weer met heel veel plezier een 
2 daagse Pluktuin workshop en wel op de volgende datums:

 woensdag 14 en 21 september 2022
en 
donderdag 15 en 22 september 2022

De eerste dag vindt plaats in de Botanische tuin van Utrecht 
Die dag  leer je hoe je zelf een pluktuin kunt ontwerpen, 
aanleggen en onderhouden. Er is aandacht voor de 
beste soorten en Modeste legt  uit hoe je zoveel 
mogelijk bloemen uit je pluktuin kunt halen.
 Ik neem  plukbloemen mee en laat zien hoe je
 decoratieve constructies kunt maken van takken 
om de plukbloemen te steunen en aan de hand 
van prachtige beelden vertel ik hoe ik mijn
 pluktuin omgevormd heb tot een soort van boeket. 

De tweede dag gaan we op excursie naar 2 verschillende 
 pluktuinen (met  eigen auto) waaronder onze 
tuin om inspiratie op te doen. Na ontvangst en rondleiding 
geef ik een demonstratie in het maken van eigentijdse tuinboeketten. 
Hierna bezoeken wij Pluktuin Stoutenburg en zal Wilma Ravenhorst
jullie informeren hoe zij haar pluktuin onderhoudt etc.
 Na een superleuk verhaal mag je zelf lekker 
plukken en help ik jullie bij het maken van een korenschoof boeket.



Tijdens de eerste dag in de Botanische tuin krijgen jullie een heerlijke lunch aan-
geboden, er is gelegenheid om een rondwandeling door de tuin te maken en ook 
kun je de prachtige vlindertuin bezoeken.

(Even tussendoor, dat boek wat je hierboven ziet staan, had Modeste bij zich, 
echt een prachtig boek over de meest beroemde tuinvrouwen.)












De tweede dag worden jullie in onze tuin ontvangen met koffie en thee. 
Hierna leid ik jullie rond door de tuin/pluktuin en ik informeer jullie
uitgebreid over alles wat maar met plukbloemen te maken heeft. 
 
Tussen de middag staat er weer een heerlijke lunch klaar.


Via de link hieronder kom je bij een blogbericht 
over onze gezamenlijke trip naar Engeland.







Tijdens de lunch informeer ik jullie bij, welke keuzes je moet maken mbt. het plukken.
Welk gereedschappen  je het beste kunt gebruiken.
Hoe je korenschoof moet binden, hoe je een oude meester kunt schikken.
Welke vaas kies je bij je een bepaald boeket. Hoe schik je met een prikker.
Hoe maak je zelf een plukmand. etc. etc. Dus heel veel tips en tricks
mbt. het schikken met Plukbloemen.






Blogbericht over onze Pluktuin




Om ongeveer 14.00  rijden jullie op eigen gelegenheid richting 
Stoutenburg en na een uitgebreid ontvangst door Wilma , mogen jullie heerlijk
plukken. 





In de prachtige oude kas van Wilma drinken 
wij thee uit mooie oude bloemerige kopjes.

Blogbericht  over oa. Wilma's tuinkas





  
Korenschoof je boeket binden is eenvoudiger gezegd dan gedaan. 

Maar de resultaten zijn superleuk om te zien.




Dus ja, ben jij van plan een Pluktuin te gaan maken,
 maar weet je niet zo goed hoe je dit aan moet pakken. 
Of wil je gewoon heerlijk 2 dagen in een FLOWERHEAVEN 
bivakeren, dan is deze workshop echt iets voor jou.

Geïntresseerd??


ps. Eind april 2022 komt er een nieuw boek van ons samen uit: Marieke's Pluktuin
Een boek vol met informatie over onze tuin en mijn plukbloemen.
Het hele jaar van januari t/m december pluk ik boeketten uit mijn tuin. 
Van Dahlia's en Zinnia's tot sneeuwklokjes en malusappeltjes.
Dit prachtige  informatieve boek met de onderstaande cover krijg je kado tijdens deze
Bloemrijke Pluktuinworkshop.