woensdag 18 september 2019

Dahlia's van FamFlowerFarm


Via instagram volg ik al een tijdje Marlies en Linda van FamFlowerFarm
 Marlies is getrouwd met een tulpenkweker en Linda haar man kweekt Dahlia's.
Los van hun mannen hebben deze 2 vrouwen een bedrijf en 
verkopen zij Dahliaknollen, Tulpen- en Narcisbollen. 
Tevens kun je bij hun een bezoek aan de  bloemenvelden boeken.

Famflowerfarm - bezoek ons

Deze activiteiten verpakken zij op instagram in een geweldig Bloemerig Sfeertje,
zo ontzettend leuk en inspirerend om hun te volgen.



Vorig najaar heb ik een aantal knollen bij hun gekocht en hier had ik een blogbericht 
overgemaakt. Blogbericht Dahlia's 2019

Vervolgens kreeg ik, heel aardig, een  uitnodiging
 om hun Dahlia velden te komen  bezoeken.





Super gastvrij werd ik ontvangen midden in het overdadig bloeiende Dahlia veld door
Marlies en Linda met een lekker kop thee. Aan de picnicktafel vertelde Linda honderd uit
over alle facetten mbt.  het kweken van Dahliaknollen. Heel boeiend.


Om bodemziekten te voorkomen verbouwen ze op dit stuk land elke keer een ander 
gewas. Het ene jaar worteltjes, dan weer tulpen en zoals nu Dahliaknollen. 
De kweker kweekt zijn gewas dus elke keer op een ander stuk grond. Om de vier jaar 
komt hij op dit perceel met zijn knollen  terug. Dit noemen ze dus ook wel 
wisselteelt of rotatieteelt.

Deze bloeiende Dahlia's  zijn de zg. moederplanten, waar ze elk jaar 
de stekken afhalen voor nieuwe knollen. Deze nieuwe knollen, worden
 gekweekt voor de verkoop.  
Bij deze stekken worden de bloemen er  afgemaaid, om 
mooie sterke knollen te ontwikkelen. 
De meeste knollen worden geëxporteerd. 

Ik meen dat ze ongeveer 200 verschillende Dahlia's kweken, 
wat natuurlijk een geweldig kleurrijk en indrukwekkend plaatje oplevert.



Linda heeft mij rondgeleid langs alle soortjes, zo gaaaffff
ennnnn.......ze heeft voor mij een gigantisch boeket geplukt, waarbij
ik mocht aangeven welkkkkkeeee soortjes ik wilde. Leukkkkk!!
Het was echt een soort van SNOEPJESWINKEL.



Zo ontvangen ze heel veel groepen midden in hun kleurrijke veld,
aan picknicktafels met koffie en thee en zelfs met een volledige lunch.




De ene arm vol, na de andere arm werd er geplukt. ERggggg.....


 Hierboven links de prachtige Spin Dahlia Urchin
Linda kon zo enorm enthousiast over al hun soorten vertellen.





Op het hele terrein hebben ze  gestylde plekken gerealiseerd, 
die voor allerlei fotoshoots gebruikt worden.






Ik wil jullie niet jaloers maken maar weer een armmm.


Deze week, dus in de derde week van september wordt het groen en de bloemen eraf
gemaaid en zullen de knollen binnenkort gerooid worden. Einde van een prachtig
kleurrijk seizoen.

Uiteindelijk ben ik thuis gekomen met een kruiwagen vol met Dahlia's.


Thuis heb ik er heerlijke boeketten van gemaakt.







Bijzonder gecharmeerd ben ik van deze onder staande soortjes.

Dahlia's van links naar rechts:

Dahlia Big Brother
Dahlia Jowey Nicky
Dahlia Frost Nip
Dahlia Tyrell
Dahlia Pinkie Swear






In mijn nieuwe boekje: Onze Pluktuin op het Landgoed,
heb ik veel aandacht besteed aan onze Dahlia's, hierin heb ik ook 
de soortjes benoemd die ik vorig jaar bij FamFlowerFarm gekocht heb.



Dus ja, mocht je na deze prachtige plaatjes ook helemaal verliefd zijn op al hun mooie soortjes,
dan kun je nu al de Dahlia's bestellen voor het seizoen 2020.
Je krijgt ze dan volgend voorjaar thuis bezorgd en ik kan je alvast verklappen, dat het
een kadootje is om je bestelde knollen te ontvangen.

www.famflowerfarm.nl


Wil je geen blogbericht missen?? Vul dan je emailadres aan de
 rechterzijde in bij Follow by email en je krijgt alle blogberichten
 per mail toegestuurd. Hoe leukkkkkkk