woensdag 1 februari 2023

Pluktuin 2022


Pluktuin 2022 

 Hoe heerlijk om zo eind januari, begin februari bezig te zijn met een blogbericht 
over je pluktuin van het afgelopen jaar. Zo fijnnn. Buiten waait het, het is koud en het
regent iets. Maar binnen bij de kachel achter mijn laptopje, wordt ik  helemaal blij 
van al die kleurrijke plaatjes en al die prachtige bloemen. Nog eventjes, 2 maandjes en 
dan is het weer voorjaar.  Ontwikkeld de tuin zich weer tot een waar Bloemen paradijsje.
Hoe kan ik mij  hierop verheugen. 

In dit blogbericht neem ik jullie mee naar onze pluktuin , van voorjaar 2022 tot in het 
najaar 2022. Een heerlijk tuinjaar, met weliswaar een te droge zomer, maar met heel veel 
bloei en een tuin waar veel te plukken viel. 


In de pluktuin begint de enorme bloei pas eind april. In 2022 kwam het zelfs vrij 
laat op gang, waardoor in de 2e week van mei nog het een en ander aan Tulpen bloeide,
dus dat is heel netjes. Hier boven zie je dat ik naast veel bollen ook
veel Vergeet me nietjes aangeplant heb. Deze zaaien zich altijd uit,
 op plekken die leeg zijn, dus aan de randen van borders. Deze uitgezaaide
 plantjes neem ik op en plant ik in februari gelijk met het planten van 
de bollen verspreid uit over de borders. Ze ontwikkelen zich 
nl.niet tussen de vaste planten.


Hierboven de Narcis Pink Charm, werkelijk een beauty.

Hieronder zie je achterin een berkentak constructie. Deze maak ik meestal rondom 
een bed welke ik eind april ingezaaid heb met 1 jarigen. De constructies ondersteunen
in de zomer de stelen van de 1 jarigen. Dit doe ik bv met Zinnia's en Tagetes
Linnaeus. Zo vallen ze niet om. Deze constructies maak ik van lange dunne 
buigzame twijgen, b.v. berk. In mijn Online Pluktuin Portret leg ik uit hoe ik ze maak.
 In dit Portret veel meer uitleg en filmpjes hoe ik mooie takkerige constructies maak voor 
in de Pluktuin.






Dit jaar bloeiden er enorm veel Pinksterbloemen langs de sloot, gelijktijdig 
met alle bolgewassen, zo mooiiii voorjaar.



Hierboven rechts, voor de bleekpot, de jonge plant van de bijzondere 2 jarige
Lunaria annua Chedglow. Deze Judaspenning heeft bordeauxrood tot paars blad 
en paarse bloemen. In mijn webshop kun je evt. de zaden hiervan aanschaffen.





Nou heel grappig, deze Anemoontjes heb ik als kleine bolletjes gekocht bij.....
ja Bol.com. Ik wilde perse, wit rode anemoontjes hebben, maar kon ze bij geen enkele 
winkel vinden. Dan google je en ja hoor, bij Bol.com. Hoe mooiiiiiiiii. 
Deze bolletjes moet je dus in het najaar planten.



Dit jaar helemaal verliefd geworden op de rijkbloeiende 
Geum soorten. In de voortuin onder de bomen vangen ze
 blijkbaar niet voldoende licht, daar doen ze het niet, maar in de pluktuin, 
niet te geloven een plaatje. Deze rood/oranje bloeien Geum Coral Tempest is een 
vaste plant die werkelijk van eind april tot haast eind mei bloeit. Prachtig om met
Tulpen te combineren.




Ik heb gelijk een aantal andere soortjes aangeschaft, zie hieronder. 
Ze staan allemaal in de Pluktuin. Het zijn de volgende soortjes:

Geum Bell Bank- bordeaux rose
Geum Mai Tai -zalmkleurig
Geum chiloense Lady Stratheden- geel
Geum Prinses Juliana- oranje
Geum Mrs. Bradshaw - rood
Geum Pink Petticoats - rose
Geum Lisanne - lichtgeel
 Geum Apricot Pearl - licht zalm
Geum Nonna- geel oranje

Geum oftewel Nagelkruid is een vaste plant die dus graag in het zonnetje staat maar
ook op een niet te droge voedzame grond. Regelmatig scheuren is aan te bevelen.
Heel veel soortjes zijn dubbelbloemig, maar bv. De Bell Bank is enkelbloemig
en deze soort trekt veel meer bijen, ook niet onbelangijk.


Hieronder heb ik Delftsblauwe vaasjes de Geums gecombineerd met oa. Heuchera en 
Euphorbia cyparisias, ook vaste planten, die in het voorjaar geweldig bloeien.

Een verzameling Delftsblauwe vaasjes kun je vinden in mijn Garden Shop.
Hoe gaaf het blauw witte met al die kleurtjes.






Hieronder de namen van enkele Tulpen en de Narcis:

Tulp Honeymoon - in de collage middenin, wit gefranjerd
Tulp Ballerina- in de collage onderste rij midden in
Tulp Orange Princess- in de collage middelste rij, rechts
Narcis Brook Ager- in de collage

Ik ben ook gek op de kleine Botanische Tulpjes die ik elk jaar koop bij 
www.naturalbulbs.nl. Zij verkopen alleen maar Biologische Bollen en 
hebben een heel mooi assortimentje Botanische Tulpjes. Met name 
deze tulpjes zijn erg geliefd bij insecten. Heel fijn om ze dan ook Biologisch 
te hebben.

Hieronder heb ik ze in een boeketje verwerkt. Hoe mooi  in combi met
vergeet me nietjes en Geum.
De Tulp Tinca is mijn favoriet, zo een ontzettend lief bloemetje.




De Tulpen hieronder heb ik gekocht bij www.famflowerfarm.nl
Zij hebben een heel mooi assortiment Tulpen en Narcissen. 


 





Elk voorjaar, eind april hebben wij onze tuin opengesteld, 
samen met 4 andere prachtige tuinen in onze omgeving, allemaal met 
heel veel bloeiende bollen. Hoe leuk om enthousiaste tuin mensen te ontvangen
overal vandaan. Niet om op te scheppen hoor, maar ook uit Duitsland,
België, Zweden, Engeland, Frankrijk , Denemarken etc.
echt heel bijzonder. Allemaal liefhebbers, die onze tuinen dan vaak combineren
met een bezoek aan de Keukenhof. Zo ook Claus Dalby  uit Denemarken en
rechts een aantal tuin- en landschapsarchitekten uit Zweden waaronder
Maria PaalmbackenVictoria Skoglund was ook hier, samen met een aantal
medewerkers van haar bedrijf. Zij heeft nl 1 of meerdere tuincentra's in Zweden 
en koopt hier haar bollen in. Deze inkoop had ze gecombineerd met een 
bezoek aan onze tuin. Hoe gaaf.



Na de enorme voorjaarsbloei is het even rustig qua bloei in de Pluktuin. Alles 
ontwikkeld zich in mooie groen kleuren. Eind juni, begin juli begint het een beetje
meer kleur te krijgen. Het werk is er trouwens niet minder om. Want de Dahliaknollen
moeten geplant worden, de Dahliaconstructies moeten afgemaakt worden na het 
planten. Na het zaaien, moet ik ook nog zg. berkendoosjes om de bedden
plaatsen ter ondersteuning en er is natuurlijk altijd onkruid.

Heel veel 1 jarigen zaai ik eind april/begin mei ter plekke in de volle grond.
In mijn zg. Online Pluktuin Portret vertel ik hier uitgebreid over in 1 van de 6 filmpjes.




Hoe gaaf werken boogjes in de tuin. Ik hou van dit soort foto's, de prachtige 
Lathyrussen gefotografeerd onder door de boogjes. Zo'n element in je tuin
maakt je tuin. Langs de boogjes kun je allerlei 1 jarigen laten klimmen, bv.
Thunbergia's, Lathyrussen, Spaanse vlag etc. Maar je kunt er natuurlijk
ook een roos tegen laten klimmen of een mooie Kamperfoelie.



Hieronder zie je dat de Phytolacca americana zich spontaan ontwikkeld heeft
naast de Dahliaconstructie. Ik heb hem laten staan, want ik vind hem zo 
geweldig mooi in combi met de ronde vormen van de Dahlia's


1 Van de eerste 1 jarigen die bloeien zijn de Delphiniums. Deze had ik voorgezaaid
en daardoor bloeiden ze nog eerder. Dit is een heel makkelijk te zaaien plantje.
Het zaad had ik gekocht bij Fam Flower Farm. Zij hebben altijd zaad van 
een hele hoge kwaliteit. Ze hebben nu ook een mooie staan in hun webshop.



Het leuke van deze Delphiniums is dat je ze heel goed kunt drogen. 
Zoals nu in januari heb ik nog bosjes hangen,die nog prachtig op kleur zijn. 
Hieronder zie je de donkerblauwe Delphinium consolida Blue Spire en de wittige 
Delphinium consolida Smokey Eyes






Hieronder zie je een iets grotere Delphinium. Deze lichtblauwe variant is vast.
Ik vind hem zo geweldig moooiii en hij komt nu al voor het derde jaar terug.
Deze Riddersporen zoals ze in het Nederlands heten, moet je dan wel elk 
voorjaar even pesten, de kluit even uit de grond steken en weer opnieuw planten.
Hierdoor krijgt hij even een aantal signalen, waardoor hij makkelijk
opnieuw die zomer in bloei komt.



Ik heb ze hieronder geplukt en gecombineerd met de lichtgele Digitalis grandiflora.
Vingerhoedskruid heet deze plant en dit soort kan nog wel eens in tegenstelling
tot de meeste Digitalissoorten terug komen. Normaal gesproken bloeien ze 1 tot 2 jaar
en dan zie je ze niet weer. Maar de grandiflora kan wel 3 jaar elke keer terug komen.
Hij zaait zich trouwens heel makkelijk uit en de zaailingen kun je overal tegen komen.
Zorg wel bij deze grandiflora voor een kalkrijke grond.

Ik heb een boeketje geschikt op een heel gaaf blauw schaaltje mbv. een prikker.

De namen van de bloemetjes die ik verwerkt heb zijn:

Digitalis grandiflora
Delphinium lichtblauw
Cephalaria gigantea
Phytolacca americana
Centaurea Alba
Nigella African Bride
Amaranthus Green Thump
Heucherabloemen
Nicotiana Marshmallow
Pimpinella major Rosea
Hydrangea arborescens Candybelle.




In juli dan komen de Dahlia's echt op gang en bij ons op de iets venige grond
groeien ze uit tot een lengte van wel 2 mtr. Ik combineer ze met grassen en 
Amaranthussen.





Heerlijk om met al die bloemen mooi bloemwerk te maken. In deze koperen schaal
heb ik gewerkt met gaas en een zg. prikker, dus geen oase.
De prikker kun je evt. aanschaffen via mijn pluktuinshop.



Het bovenstaande plantje heet Nemesia en heb ik gekocht bij Kwekerij Schipper
Ik heb ze in zinken emmertjes geplant en ze hebben werkelijk de hele zomer door
gebloeid, zo moooi. In de bodem van de emmertjes heb ik wel gaten geboord.




Dit zijn de bloemen van de Coreopsis, oftewel Meisjes ogen. Je hebt ze in heel veel
verschillende soortjes. Ik was erg gecharmeerd van de witte met zijn bordeaux 
kleurig hartje. Het zijn hele fijne kleine bloemetjes. Super geschikt voor lieflijke
boeketjes in kleine vaasjes. De witte heet Coreopsis incredible Swirl en heb ik 
gekocht bij Fam Flower Farm

Je moet ze in de tuin wel goed ondersteunen.


Het ondersteunen van 1 jarigen kun je met takken doen, je kunt met hout 
constructies maken, maar deze zomer heb ik een aantal Dahlia's, lage soortjes,
dus ook goed te doen met 1 jarigen, ondersteund met dit soort kant en klare
steunnetten gemaakt van touw. Ik zag het bij Sarah Raven in de tuin en
doordat het van touw is, past het heel goed bij je bloemen en evt. takken.
Het is heel natuurlijk.






Zonnebloemen heb ik altijd in de tuin, hoe gaaf . Ik heb ze achter in de pluktuin 
staan en op deze manier nemen ze geen zon weg van de voorliggende 1 jarigen.
Daar moet je natuurlijk mee oppassen.

Links hieronder heb ik een nieuw soortje Helianthus staan en wel de 
Helianthus Astra Cream. Hoe mooi in deze collage met de andere gele
bloemen van midden de gele Thunbergia en rechts de kleinbloemige
Zinnia peruviana Caramel. De laatste is werkelijk heel lieflijk en klein
en prachtig van kleur, nl. niet geel maar okergelig.


In het najaar gaan natuurlijk heel veel 1 jarige planten  in potten naar binnen.
 Maar ik heb er zoveel dat ik gewoon een aantal planten stek en dat zijn oa. 
Salvia's, de sierbrandnetel en de Oxalis. 

De sierbrandnetel oftewel Coleus is wel een apart geval hoor. In de tuin in potten
vind ik ze geweldig en het leuke is dat je steeds meer soortjes krijgt, echt soorten 
in de meest mooie kleuren. Hij staat hier linksonder op de foto.
 
Maar mijn oma had vroeger in de kamer Sierbrandnetels en als ze te groot waren,
dan stekte ze en begon ze weer van kleins af aan. Zet ik in het najaar de Coleus 
naar binnen, dan doet hij het niet hoor.  Ook het stekken moet je half september doen 
en niet later, want ze kunnen absoluut geen kou verdragen. Binnen zet je de stekken
ook op een lichte plek, maar beslist geen kou. Dan kan het zijn dat je ze de winter 
door krijgt. Dus als de Coleus zijn hele leven binnen staat zoals bij mijn oma, 
zijn ze niet zo moeilijk, maar om hem van buiten naar binnen
 te verhuizen en goed de winter door krijgen is een stuk lastiger. 

Zorg er ook voor dat je ze in het voorjaar pas na ijsheiligen in de tuin zet.
Bij mij is het nl. al eens mis gegaan, bij de minste kou, verschrompelen ze
en leggen het loodje.



Hoe vinden jullie hierboven de Amaranthus Red Cathedral. Deze geweldig 
sterke Amaranthus met zijn donkerrode pluimen zaaien zich geweldig zelf uit
tussen de Dahlia's. Ik verkoop ze elk jaar als zaad in januari, 
alleen ze zijn al uitverkocht.


Hierboven links een vrij nieuwe Amaranthus en wel de Amaranthus Rio San Janairo.
Een prachtige 2 kleurige Amaranthus. Sarah Raven was in onze tuin en zij was 
hier helemaal van gecharmeerd. Hoe leukkkk 

In 2016 heb ik bij haar in Engeland een pluktuincursus gevolgd. Zij is voor mij 
een grote inspiratiebron. Via de link hieronder meer over deze cursus.


Maar ook haar tuin in Engeland hebben wij meerdere malen bezocht 
en in juni gaan wij er weer heen. 

Blogbericht: Sarah's Pluktuin



Ja dat ik gek ben van Amaranthussen hoef ik niet meer te vertellen toch?






Dicky Schipper van www.kwekerijschipper.nl

Hieronder zie je de rode beplanting bij mijn tuinkas. Ik hou van Begonia's in potten
maar ook Dahlia's in grote bakken vind ik geweldig. 


Hier rechtsonder heb ik een mix gemaakt van rode 
enkelbloemige Dahlia's. Ik heb er in een bak van 50 bij 50  4 geplant.
 Het zijn de zg. Waltzing Mathilda en de Schippers Bronze. Deze laatste is vernoemd
naar www.kwekerijschipper.nl Dicky Schipper, hierboven op de foto 
staat tijdens onze open tuindagen bij ons in de tuin.
Eind april met een assortiment hele bijzondere 1 jarigen 
en begin september met een Dahlia verkoop in potten. 




Pluktuinworkshops

In de zomer geef ik altijd Pluktuin gerelateerde workshops in de tuin. Zowel
dagdelen als een hele dag. Je wordt in onze tuin ontvangen met koffie en thee en 
hierna leid ik jullie rond en vertel ik uitgebreid hoe de pluktuin tot stand komt.
Ik vertel hoe ik zaai, hoe ik omga van Dahlia's, hoe de constructies gemaakt zijn en nog
heelllll veeeelll meer.  Aankomende zomer heb ik de zg. workshop: Pluktuinvaasjes.
Hier informeer ik je over onze pluktuin en daarnaast leer ik je een handgebonden
boeket schikken. Hierna kun je de bloemen van het boeket evt. in zelf mee  
gebrachte vaasjes/ of bij mij aanschaffen, schikken. Ik hou er nl. heel erg van om een 
aantal vazen op 1 schaal op te maken tot 1 boeket. Hoe ik dit doe, leg ik uit en demonstreer 
ik. Hoe gaaf om naar huis te gaan met én heeellll veel informatie, inspiratie én een mooi boeket.

 Ik geef ook workshops die een hele dag duren, Flowerheaven, maar deze is al volgeboekt.
Tijdens deze dag geef ik ook een demonstratie hoe je allerlei boeketten en vazen kunt (op) maken en
je krijgt een heerlijke lunch aangeboden, plus we brengen een bezoek aan een andere pluktuin. 
Tevens krijg je dan gratis mijn Online Pluktuin Portret na de workshop thuis gestuurd met
alle info van die dag nog eens op een rijtje. Deze workshops geef ik elk jaar in de zomer.
In juli komt het nieuwe programma uit en kun je bij belangstelling evt. inschrijven.

Hieronder 2 superleuke vrouwen die de workshop Styling your Garden hebben gedaan.
Tijdens de workshop Lathyrus Gevlecht maken wij dezelfde constructie maar dan 1.80 mtr.
hoog en niet in een pot.









Elke jaar in januari verkoop ik een zg. Dahliatas, een tas met daarin 5 knollen
die mooi bij elkaar passen. Daarbij ook een mooie mix voor in zinken teilen.
Helaas is deze laatste al uitverkocht.  







Jaaaa hoe gek kun je zijn met Malusappeltjes, heeeell gek. Ik heb ze zelfs in potten staan
In het najaar verwerk ik ze in bloemwerk zoals hieronder op oasehartjes, maar ook leuk
in manden, gewoon om neer te zetten. Dit zijn allemaal appeltjes van de 
Malus Red Sentinel.

      


                                                                                                      IJzeren mand met oude look

     





In het najaar geniet ik altijd zo van de combi van alle Rozenbottels die over het dak heen
liggen, zie hieronder op de achtergrond . Hun rode tinten kleuren geweldig met de Dahlia's.
Het is de Roos Bobby James. Een sterk groeiende Ramblerroos. 

Je kunt ze aanschaffen bv. bij Kwekerij de Border in Delden, 
bij Kwekerij Abbing in Zeist, woon je te ver weg, dan is Bol.com 
ook een aanrader. Deze verkoopt ze in potten en leveren ze binnen no time.
 Hou wel in de gaten, ze groeien heel hard, je moet ze dus regelmatig terug-
snoeien. Ze bloeien in juni eenmalig wit en daarna vormen ze deze prachtige bottels.



Half oktober wordt de bloei beslist minder, maar soms begin november staat de gele
Rudbeckia triloba nog half te bloeien, zie hieronder links.


   In de winterperiode ligt de tuin stil, ook weer heel lekker, even bijtanken, maar 
voordat je het weet borrelen de nieuwe ideeën en plannetjes voor het komende seizoen 
weer op. Zo fijn om in januari weer bezig te zijn met het bestellen van zaden, het 
ontdekken van nieuwe varianten. Heerlijk. 
Dus na een rustig maand Januari, begin ik in februari met het verwijderen van het loof,
mesten, constructies maken en aan het eind van de maand ga ik beginnen met het 
zaaien van de Lathyrussen. Leukkkkk.

Nou ik denk dat wij helemaal bij gepraat zijn, dat jullie op de hoogte zijn van mijn 
activiteiten. Daarbij  hoop ik  jullie geinspireerd te hebben met mijn info en wie weet ga je 
hierdoor zelf ook lekker aan de slag. Kortom ik hoop jullie met mijn foto's een beetje
blij gemaakt te hebben en wens jullie een heerlijk voorjaar toe en wie weet tot
bij ons in de tuinnnnnn.

Groet 

Marieke.



p.s. Voor de echte Engelse tuinliefhebbers.....binnenkort staan deze kanjers bij 
mij in mijn Pluktuinshop. De gieter onder de gieters, echte Engelse Haws Gieters.
Een gieter die je koopt voor je leven. Zo bijzonder dat ik deze gieter die ik al jaren
aanbid, nu zelf mag verkopen.


De Haws Watering Company is een Brits Bedrijf van binnen- en buitengieters 
die in 1886 werd opgericht door John Haws. Het bedrijf is 
gevestigd in Clapton, Londen en is een van de oudste bedrijven in
 de tuinbouwsector. Haws heeft al 130 jaar een wereldwijde reputatie 
als producent van handgemaakte gieters die door de beste vakmensen 
van de Britse West Midlands zijn gemaakt. 
Ze zijn heel  duurzaam en betrouwbaar zijn.