dinsdag 27 oktober 2020

Plukbloemen 2020






Het is half oktober en nog steeds genieten wij van onze Pluktuin.
Het bloeit lang zo overdadig niet meer. Maar elke week kan ik toch
nog wel het 1 en ander plukken. Hopen dat dit nog eventjes
zo verder gaat. 

Want wat hebben wij genoten van onze Plukbloemen dit jaar. Alles kwam wel laat op 
gang, met name de Dahlia's, maar desondanks hebben wij van half juni t/m
nu, heel veel bloei gehad.

Elk jaar probeer ik naast een vast assortiment 1 jarigen en Dahlia's  toch ook weer
wat nieuwe bloemen te zaaien en te planten in onze Pluktuin.
 Zo had ik dit jaar een aantal hele 
mooie nieuwe Dahlia soortjes  uit Oostenrijk gekregen van mijn tuinbuuf en 
had ik wel 6 of 7 verschillende zonnebloem zaden  ingekocht.

Daarbij had ik weinig Afrikanen, mijn eigen gedroogde zaad is slecht
opgekomen, waarschijnlijk toch te vochtig in het begin geweest, maar 
ook alle soorten Zinnia's die ik gezaaid had, kwamen niet goed uit de verf.
Daarbij deden de Amaranthussen het weer geweldig  en zo heb je dan toch 
elk jaar weer een heel ander beeld/kleurenspektakel in je pluktuin.
Heel boeiend.

Ik neem jullie in dit blogbericht mee, zodat jullie ook, net als ik  kunnen
nagenieten van al mijn Bloemerige activiteiten van deze afgelopen zomer.  

 
 

Hierboven zie je de Helianthus Mrs. Mars links, in het midden van het boeket
de Dahlia Lady d'Arlene en rechts de uit Oostenrijk afkomstige 
Dahlia Erpeler Ley. 

De zalm oranje tinten in het boeket hieronder vind ik prachtig. 
De zalmspin Dahlia Preference is er eentje die ik koester. 
Geweldig kleurtje en prachtig om in allerlei boeketten te verwerken.
Ook heb ik hier de groene staarten van de Chenopodium Botrys en 
de hangende van de Amaranthus Green Viridis gebruikt.
In combinatie met verschillende soorten Crocosmia's levert dit 
een heerlijk kleurenpalet op.

De Rudbedkia hirta Cherokee komt uit een mengsel  van www.kwekerijschipper.nl 
als plantje ingekocht. Deze bestel ik elk jaar bij Dicky en elk jaar krijg ik 
verschillende soorten bloemen, echt een feestje. Alleen kan deze Rudbeckia 
slecht tegen teveel water in 1 keer. Dan gaat hij slap hangen en is in een mum
van tijd geheel verdord, iets wat elk jaar wel eens voorkomt. Van de 6 planten raak 
ik er steevast 2 kwijt.




Hieronder van links naar rechts:

Rudbeckia hirta Cherokee
Panicum miliaceum Violaceum -1 jarig
Tagetes tenuifolia Gold Medal
Dahlia Tyrell
Lathyrus odoratus Prince of Orange
Phlox drummondii Cherry Caramel
Scabiosa atropurpurea 
Rudbeckia hirta Cherokee
Nicotiana Knightiana
Helichrysum bracteatum
Foeniculum vulgaris Purpureum -Venkel
Panicum variegatum Shenandoah- vast
Lathyrus odoratus Winston Churchill
Papaver somniferum
Zinnia elegans Lilliput mix 
Chenopodium botrys
                                                       
                                                



                                                           
                          



Door corona ging en de tuin dicht en cursussen gingen niet door. 
Het moment om een aantal dingen te ontwikkelen, die ik al 
een tijdje in mijn hoofd had en waar eigenlijk nooit geen tijd voor was.
Zo heb ik samen met een bekende een webshop ingericht:

Webshop: Pluktuinkado.

Zo kunnen belangstellenden prachtige 
Pluktuin gerelateerde producten aanschaffen.
Allemaal producten die heel dicht bij mij en onze tuin staan. 

Zo heb ik  heel veel van de hierboven gefotografeerde Pluktuin Prikkers verkocht.
Ze worden ook wel Kenzan, Fakirbedje of Egel genoemd. 
Dit is een zwaar metalen bedje met daarop een heel aantal spijkertjes. Dit 
bedje plaats je in een schaal, deze vul je met water en op deze manier 
kun je je bloemen precies op de plek steken waar je ze wilt hebben. Je steekt bv.
rechtop een Dahlia in de prikker en die blijft daar dan ook staan. De witte Soepterine 
die hier boven staat is zo opgemaakt en je ziet dat ondanks dat het een hele lage schaal
is je heel veel en heel rechtop met bloemen kunt schikken. Echt een uitkomst.
Ook heel duurzaam want je kunt hem oneindig gebruiken. Oase is toch meestal maar eenmalig.



Maar ook konden liefhebbers van tuinbloemen en zg. 
Pluktuin Plateau bestellen in de periode van april /m september.
 Een prachtige schaal 
met daarop een aantal glazen vaasjes, in verschillende prijsklassen, gevuld met de 
meest fraaie Tuinbloemen van het moment.
Dit gevulde plateau konden ze vrijdagmiddag ophalen of in Leusden 
en omgeving laten bezorgen. 

En.....hoe gaaf, de hele zomer door heb ik verschillende Plateautjes mogen
maken, maar ook het zg. gele Pluktuinvaasje ( vaasje met 3 tuitjes)
was helemaal een hit. Grappig toch dat geel weer helemaal hip is, terwijl
een paar jaar geleden je niet aan deze kleur in boeketten moest denken.

Het is wel bijzonder toch, dat wanneer er een leegte valt je toch weer iets 
moois kunt ontwikkelen. Dus heel blij met mijn WEBSHOP. 




                                                  
                                                                   
                                                                                     
Hieronder heb ik de Helianthus annuus Teddy Bear verwerkt,
1 van de 7 soortjes die ik gezaaid had.
Een vrij lage zonnebloem met een heel poezelig effect. Supermooi.
Ook heb ik hier de gele Achillea filipendulina Parkers variety gebruikt.
Dit is een vaste plant en ook zo'n bloem die helemaal terug is van 
weggeweest. Mijn moeder had deze planten in de tuin en 40 jaar geleden 
zag je dit bloemetje  in elk droogstuk zitten. Ik vond ze toen super 
lelijk en nu........erggg.....maar ik vind hem geweldig. 
Ze drogen dus prachtig in.
Daarnaast heb ik ook de Dahlia Tyrel in dit boeket verwerkt. Een 
zalmgele Dahlia , zo moooiiiiii.

 


 

                    Deze zomer stond er een prachtig artikel in Libelle Tuin&Zo over onze Pluktuin.                                       

                                                   
Achter in het tweede stuk pluktuin heeft Martin voor mij een tweetal hekken geplaatst,
waar ik de Lathyrusplanten tegenaan heb laten groeien. Waaronder de
Lathyrus odoratus Nimbus, een heel mooi witpaars bloemetje.
Ik ben gek van de bloemetjes.
 De kleinbloemige oranje kleurige Lathyrus mrs. R. Penney 
is ook een bijzonder mooi soortje. Het is een heel klein bloemetje die vooral in de vroege
zomer bloeit. Het is een hele ranke dame, dus hij laat zich snel verdringen door de 
andere soorten. De Lathyrussen zaai ik normaal gesproken begin maart binnen in 
speciale zaaibakken en eind april plant ik ze buiten uit.  Ze kunnen iets kou verdragen.
Je kunt ze zelfs nu al zaaien en in een koude kas met niet teveel water laten 
overwinteren. Dan heb je in juni al je eerste bloemen. Hierbij moet je wel 
over een koude kas beschikken.


                                                                                                 
                                                     
 Hieronder de Dahlia Perche Hill.
Vernoemd naar de tuin van Sarah Raven.
 

                                                                                  
Hieronder de originele Plukmand gevuld met Bloemetjessssssss.


                                                      
Hoe gaaf al deze tinten Dahlia's.
Hieronder van boven naar beneden, van links naar rechts.

Dahlia Show'n Tell
Dahlia Gloriosa- Dahlia Bacardi- Dahlia Cornel- Dahlia Felicida Solar Flame-
Dahlia Perche Hill- Dahlia Erpeler Ley- nog een keer de Erpeler Ley-
Dahlia Brabo- Dahlia onbekend- Dahlia Molly Raven- Dahlia Felicida Solar Flame

                                            
                                   
                                                              
Hierboven zie je de prachtige oranje bruin witte Dahlia Frost Nip.
In de begin periode van bloei is deze rose wit en nu in oktober wordt
hij oranje bruin wit. Hoe mooi. Ik heb hem hier gecombineerd met de
Spin Dahlia Preference en de Pompon Dahlia Cornel Brons.  
De oranje kleuren sluiten heel mooi aan bij de 
Hydrangea paniculata Limelight mini , deze laatste heeft zo een mooie rose
blos. Daarbij het blad van de Epimedium die begint in oktober heel 
mooi naar een bruinige tint te verkleuren. Deze laatste is een aanrader in je tuin, maar
hij kan ook heel goed in potten staan.


                
                                                               

    
Meestal in het begin van september geef ik een 
Pluktuin gerelateerde cursus.
     Ik ontvang iedereen  dan met koffie/thee en iets lekkers in onze tuin. 
Daarna vertel ik uitgebreid over onze Pluktuin, hoe ik deze heb ontworpen, hoe ik 
om ga met de Dahlia's etc.  Vervolgens maken de cursisten dan een Pluktuin
gerelateerd stuk. Elke keer is dit weer een feestje.  Je gaat dus naar huis
met heeeeelll veel informatie en een heerlijk stuk.





      Daarnaast heb ik in september samen met Modeste een tweedaagse 
Pluktuincursus verzorgd. 1 Dag theorie in de Botanische tuin
 van Utrecht en 1 dag praktijk in oa. onze tuin.
 Tijdens deze laatste dag heb  ik  alle deelnemers in
 onze tuin ontvangen en konden ze de Pluktuin bekijken hierna heb ik 
een aantal boeketten gedemonstreerd. 
Volgend jaar organiseren wij weer zo'n heerlijke Plukbloemen 2 daagse. 
Helaas is de cursus inmiddels helemaal volgeboekt, wel kun je je nog aanmelden 
voor de wachtlijst.


                    

                                                                                      

Hieronder in vol ornaat, met mijn Pluktuin Schort, haha. Helemaal leukkk.
Ook deze Superleuke Pluktuinschort zit in mijn webshopassortiment.


                          
  Uitgebloeide Dahlia's weggooien vind ik lastig, dus hieronder 
heb ik er even een mooi plaatje van gemaakt.


Dit is 1 van mijn gieters, ik heb inmiddels een hele verzameling, zo ergg. 
Sommigen zijn zelfs lek, maar het is zo'n prachtig plaatje in de tuin een 
verzameling gieters bij elkaar. Ik heb ook een pinterest bord vol met de
meest mooie plaatjes van gieters. 


Wil jij je gieter verzameling uitbreidden en ook zo een gave gieter aanschaffen?
Kijk maar eens op mijn site, in mijn pluktuinwebshop, leukkkkkkkk

Pluktuinwebshop



                                                                                   

                   




                                     
 
Hieronder heb ik de Dahlia Pinelands Pam verwerkt 
in een zg. Flatlay samen met de Dahlia Cornel. Deze 2 heb ik 
gecombineerd met oa. de prachtige purper kleurige boon, Dolichios Lablab.
Van deze 1 jarige boon had ik een paar
plantjes bij Dicky Schipper gekocht en die hebben het goed gedaan.
Geweldig gewoon. Binnenkort zal ik een blogbericht maken met foto's van 
deze boon groeiend langs een constructie in onze tuin. 
Naast de boon zitten de volgende bloemetjes van links naar rechts:

Coleus - Begonia waterfall rood - Cuphea lanceolata - Zinnia elegans - 
uitgebloeid hoofdje van de Helianthus - Salvia splendens Yvonne - 
Chenopodium Botrys - bessen van de Cotoneaster franchetii - 
Hydrangea paniculata Lime Light mini - Nicotiana Knightiana- 
Persicaria - Amaranthus caudatus Hot Biscuits - Dolichios lablab  - 
Salvia Embers Wish - Scabiosa atropurpurea - 
Amaranthus caudatus Coral Fontain 


                                     
  Deze zomer is er een prachtig Dahlia boek verschenen, uitgegeven door
www.famflowerfarm.nl, geschreven door Katja Staring.
Superleuk om met een paar pagina's over onze Dahlia tuin 
in dit gave boek te mogen staan. 




                                                         
                                                            


 Hieronder heb ik een boeket gemaakt van verschillende soorten 
Salvia's  gecombineerd  met mooi 
gekleurd blad.  Dit is een typisch oktoberboeket.
Deze Salvia's bloeien in de zomer al wel een beetje, maar in oktober
beginnen ze pas echt te vlammen. Met name de witblauwe Salvia Waverly
is een heel laat variantje. Naast deze Salvia's heb ik ook gewerkt met de 
Salvia splendens Yvonne. Deze plant is in de pluktuin ongeveer een mtr. hoog. 
De bloem lijkt heel veel op die ouderwetse lage rode Salvia's van vroeger.
Maar dit is dan echt een snijbloemen variant. 
De donkerblauwe Salvia Amistad is echt een geweldige plant. 
Meestal koop ik in het voorjaar 2 planten en dan neem ik hiervan alle
zijscheuten af. Deze zijscheuten plaats ik in potgrond en zo krijg ik 
wel 10 planten van mijn 2 plantjes. Ik zet ze overal neer en met name nu er 
nog heel weinig bloeit komen deze als geweldige struiken tevoorschijn.
Officieel zijn ze niet winterhard, je kunt als je ze in potten hebt staan, binnen 
plaatsen, dan zijn het een soort van oranjerie planten. Maar je kunt er heel 
moeilijk in het najaar stekken van nemen. 
Meestal koop ik ze elk voorjaar weer bij www.kwekerijschipper.nl


En zo komt er dan weer een einde aan een heerlijk Pluktuin seizoen en kunnen 
we nagenieten van alle mooie plaatjes en natuurlijk weer bedenken wat wij 
volgend jaar allemaal gaan doen en bestellen. 

Ook leukkk

Op naar het nieuwe seizoen!!
--------------------------------------------

Vind je het leuk om nog meer inspiratie op te doen mbt. 
Plukbloemen?
Hieronder staan een aantal linken naar eerdere Blogberichten:




--------------------------------------------------------------------------------------------


Inmiddels zijn de datums voor de tuin openstelllings dagen van 2021 bekend;

zaterdag 1 en zondag 2 mei 2021

zaterdag 14 augustus 2021

zaterdag 28 en zondag 29 augustus 2021

Hou mijn site www.mariekenolsen.nl in de gaten mbt. deze openstellingen 
want het kan zijn dat je net als met het Dahlia Spektakel je weer moet
 inschrijven voor een tijd  ivm. Corona