dinsdag 28 februari 2023

Tuin ontwerp: Mariekes Pluktuin

 




Ruim 20 jaar geleden zijn wij in Leusden komen wonen, op Landgoed Den Treek- Henschoten.
Mijn man werkt hier op het landgoed en wij "moesten"destijds bij zijn werk wonen in 
deze prachtige boerderijwoning met daarachter het kantoor van mijn man.

Het huis is in die tijd gerenoveerd en van boerderij omgetoverd tot een gehele, geweldige 
woning. De tuin was heel simpel, veel gras, of mos mag je het noemen met daarom
heen een beuken haag en heel veel coniferen. 

De coniferen hebben wij weg gehaald, de kavel in kamers mbv. hagen ingedeeld, flink 
bemest en beplant met heeeeelllll veeeel bloemen, heesters en kleine boompjes.
Allemaal met de bedoeling dat het planten zijn waar ik van kan plukken van 
januari t/m december.
De afgelopen 20 jaar hebben wij een soort van bloemenparadijs om ons huis heen gerealiseerd.
Op ongeveer 1600 m2 pluktuinieren wij met heel veel plezier.




Ik ben van oorsprong bloemiste en doe niets liever dan met tuinbloemen, boeketten, kransen en 
andere creaties maken. Heerlijk vind ik het om de tuin in te lopen en om bloemen te plukken.

Maar ook bij het ontwerp en de beplanting van de tuin maak ik een soort van  boeket. 
 Ik vind het geweldig om door mijn eigen boeket te wandelen.

Dus zoals ik bloemschik zo beplant ik mijn tuin ook. Weelderig met heel veel verschillende
soorten vormen, kleuren en  hoogte verschillen.



Vorig jaar is er een boek  over onze tuin uitgekomen, een boek met heel veel informatie en 
inspiratie hoe je zo'n tuin aan kunt leggen, hoe je de tuin beplant en wat je zoal van al 
die bloemen kunt maken. Ja en.....nog veel meer.


Hoe gaaf dat ik zelf samen met Modeste zo'n mooi boek mocht maken en hoe geweldig is het dan
om nav. dit boek heeel veel lieve en leuke reackties te krijgen.

Heel veel animo was er voor mijn tuinontwerp, mensen benaderden mij of ik voor hun 
ook zo'n tuin vol met plukbloemen wilde ontwerpen. 
Superleuk natuurlijk, maar tijdddddd gebrek . Dat gaat mij echt  niet lukken.

Regelmatig heb ik contact met Nitha Annink van Grondig-Geniethen, zij ontwerpt
tuinen en zij heeft ook een prachtige tuin in Lochem. Zij houdt van dezelfde manier
van beplanten, ook heel weelderig en met verschillende hoogte verschillen. 

Zij heeft voor mij een ontwerp gemaakt voor een tuin van 10 mtr. breed en 15 mtr. lang, met 
daarin alle elementen die ik heel belangrijk vind en met planten die in onze tuin
ruim aanwezig zijn. Een Mariekes tuin van 150 m2 vol met plukbloemen
van januari t/m december. Dus mocht je zo'n heerlijke pluktuin als ons willen 
realiseren, Nitha kan je hierbij  helpen.

Hieronder in de collage kun je  een aantal  elementen vinden die 
ik heel belangrijk vind en die ik  toegepast heb in onze tuin.



 Pergola: 

 Een pergola, met klimplanten, hieronder in onze tuin met klimop, dus ook klimopbessen, maar
achter het huis dezelfde pergola maar dan met bottelrozen.

Deze pergola omkaderd het terras, waardoor je op het terras een heerlijke behaaglijke 
sfeer creëert, waar je graag wilt zitten.


Klimconstructies:

Hoe mooi in je tuin klimconstructies, die kan ook in een kleine tuin.
Op de achtergrond de bloeiende bottelroos Rosa Bobby James.







Tuintafels:

In onze tuin heb ik ook heel veel tuintafels gevuld met potten, 
echt een eyecatcher voor in je tuin.In een zg. Mariekes Pluktuin
mag een gevulde tuintafel dan ook echt niet ontbreken.



Hieronder zo'n tuintafel met op de achtergrond de pergola met een bottelroos.



Hortensia's 

Hortensia's zijn geweldige heesters in je tuin. Het is een wat groter element dan een 
vaste plant en je hebt van juni t/m januari plukplezier van de bloemen. Hoeveel
varianten zijn er wel niet.





 


Malusappeltjes en Rozenbottels:

Malusappeltjes en Rozenbottels mogen niet ontbreken in deze Pluktuin.
Hieronder de Rosa Kiftsgate groeiend langs een pergola.

meer foto's van: Malusappeltjes


De Rozenbottelrozen, zijn  geweldig in juni qua bloei, spectaculair in de 
zomer en herfst met bottels en zo sfeervol in de winter met rijp. Al die tijd
kun je er van plukken.






Als er nu iemand verstand heeft van een weelderig beplantingsplan met vaste 
planten is het wel Nitha .Op de onderstaande foto's haar voorjaarstuin.
Heel rijkelijk gevuld en oh zo kleurrijk. 


 



Mocht je het leuk vinden om je tuin om te toveren in een zg. Mariekes pluktuin,
met alle bovenstaande  elementen,
waaruit je van januari t/m december kunt plukken, dan kan Nitha je op weg  helpen. 
Zij is 29 en 30 april aanwezig in onze tuin, met een verkoop van planten en 
brocante en....ze geeft op gezette tijden gratis advies.

Neem een platte grond van je tuin mee en maak een afspraak met Nitha.
Je kunt op de open dagen kiezen voor een afspraak 
tussen 10 en 11/ tussen 12 en 13 uur of  tussen 14 en 15 uur.
Elk uur heeft ze tijd voor 4 adviezen, dus 15 min. p/p
In die 15 minuten kan ze je echt op weg helpen, maar bv. ook heel 
eenvoudig adviseren hoe je de indeling van je tuin even iets moet aanpassen
om  bv. een pluktuinelement toe te voegen. Alles draait dus om 
het creëren van een pluktuin vol met plukbloemen, Mariekes Pluktuinontwerp



Nitha kun je mailen om een afspraak te maken: 

Meer info over de tuin van Nitha kun je hieronder lezen




Hoe leuk om op een perceel onderstaand ontwerp te realiseren. Heb je dus een perceel
van ongeveer 10 bij 15 mtr. dan kan Nitha het omtoveren ala dit ontwerp naar 
een tuin vol met plukbloemen. Yeeaaahhhh

Realiseer je wel, je hebt op 29 of 30 april maar 15 min. 
Wordt je tijdens dit kwartiertje helemaal enthousiast kun 
je het altijd verlengen met Nitha tot een daadwerkelijke opdracht.



Onze tuin is dit jaar te bezoeken op de onderstaande data: 

Bollen Weekend 29 en 30 april 2023
Dahlia Spektakel op 2 en 3 sept. 2023

Voor meer informatie:


Meer informatie over het Bollenweekend:


Ivm. drukte moet je je van te voren aanmelden voor een bezoek. 
Hierdoor is er voldoende parkeergelegenheid, voldoende ruimte 
en altijd een gratis kop koffie.
Aanmelden kan via onderstaande link. Je kunt dan voor een tijd 
kiezen en blijven zolang je wilt.