woensdag 20 oktober 2021

Zomerbloemen 2021



Hoe heerlijk dat je je tuin in kunt lopen en dat je dan je
 eigen boeket kunt samenstellen
met allemaal hele gave tuinbloemen.

Eigenlijk pluk ik het hele jaar door uit mijn tuin. 
Dat begint in januari met sneeuwklokjes
en eindigt in december met Bottels en Malusappeltjes.
Ik koop praktisch nooit geen bloemen bij de bloemist. 

 Hoe leuk om samen met Modeste Herwig aan een boek te werken over onze
 tuinbloemen, over onze tuin, het hele jaar door. Dus een boek vol 
met informatie over bloemen die je bv in het voorjaar kunt plukken 
maar ook vol met tips and tricks wat 
je er allemaal mee kunt maken. Van bloemstukken, tot gevulde vazen en 
kleine boeketjes tot grote kransen. Ik kan haast niet wachten om het jullie 
te laten zien.  

Het boek komt half april 2022 uit. Tegen die tijd informeer ik jullie.

Maar goed in de zomerperiode kun je eigenlijk het meeste plukken, dan 
bloeit alles heel overdadig.


In dit blogbericht laat ik jullie een aantal boeketten en bloemerige 
activiteiten zien. Boeketten die ik deze zomer heb gemaakt van mijn
ZOMERBLOEMEN.
  1 Jarigen gecombineerd met Dahlia's, heesters en vaste planten.



 

Tijdens het plukken maak ik gebruik van het bovenstaande gereedschap:
Van links naar rechts:

*Allereerst een snoeischaar van Wolfgarten. Een snoeischaar zonder veer, want
daar heb ik altijd problemen mee, dus een heerlijke schaar, 
die ik gebruik om bv. heestertakken mee af te knippen. 

*Een eenvoudig schilmesje. Voordat de bloemen op de vaas komen 
snij ik de stelen goed schuin af met een schilmesje.

*Klassiek pluktuinschaartje, heel vaak loop ik de tuin in met dit 
schaartje, knip mijn bloemen met dit schaartje, wat makkelijker is 
dan met een mesje en binnen snij ik de stelen  aan met het schilmesje. 

*Een kruidenknippertje. Een knippertje om zachte dunnen stengeltjes
mee te knippen.

* Met deze minisnoeischaar kan ik zowel wat dunnere stengels als 
wat houtige stengels knippen. Een heerlijk klein schaartje, 
die makkelijk mee te nemen is en heel handzaam is.

*2 Klassieke Pluktuinschaartjes. Ja sorry, je ziet ik ben gek op die
klassieke schaartjes, ik vind ze zo mooi en handig, ik heb inmiddels 
dus al een kleine verzameling. 

*Een snoeimes, deze gebruik ik om bv. Viburnum takken mee aan te snijden.
Dus de houtige tak heb ik afgeknipt met een snoeischaar en voordat de tak 
op water gaat snij ik hem aan met dit mes. 

In mijn webshop kun je deze gereedschappen vinden.





In de tuin heb je vaste planten, heesters, bolgewassen en 1 jarigen. 
Vaste planten en heesters komen elk jaar weer, die zijn  dus een vast gegeven.
Bij bolgewassen is het wisselend, sommige bollen komen elk jaar weer met 
een bloei andere bollen bloeien 1 malig.  Maar bij al deze 3 soorten is het zo 
dat wanneer je er van plukt er in dat seizoen niet weer een nieuw bloemetje 
aan komt. Dus pluk je een Phlox, dat is een vaste plant, dan ben je die bloem
kwijt, is de bloeiende Phlox plant als het ware een stukje kleiner geworden.
De bloeitijd van een vaste plant is ongeveer 3 tot 4 weken.
Je hebt soorten vaste planten/heesters die in het voorjaar bloeien, 
maar ook soorten die in de andere seizoenen bloeien.

Bij  1 jarigen  en de Dahlia's ( een zomerknol) is dit juist niet het geval. 
Door heel veel te plukken produceert de plant alleen maar nog meer
bloemen en daarmee komt de totale bloeitijd van deze planten
 op soms wel 8 tot 12 weken.  Dat is 3 keer zo lang.
Deze 1 jarigen en Dahlia's kunnen niet tegen vorst en 
bloeien vaak van eind juni tot half oktober.

Om het hele jaar veel bloei in je tuin te hebben moet je dus  vaste planten 
 en heesters met verschillende bloeitijden, combineren met 1 jarigen en Dahlia's.
Wanneer je dan ook nog veel bollen in het najaar aan plant, dan kom je al gauw op 
een jaarrond bloeiende tuin.  Hoe leukkk. 

 Over bolgewassen kan ik je trouwens nog veel meer vertellen.
 Ik geef in het voorjaar een workshop hierover, de Keukenhof en  tijdens deze 
workshop vertel ik mijn hele bollenverhaal, 
plus je maakt een geweldig voorjaarsboeket.







De Dahlia is een zomerknol, knollen die ik ongeveer begin mei 
plant en eind oktober weer uit de grond haal. 
Ik heb een heel groot assortiment knollen, bijna allemaal in de kleuren
zalm, rose, rood en oranje. Ik koop ze oa. bij Famflowerfarm.
De bloeitijd van de Dahlia is van juli tot half oktober. 
Er zijn soortjes die al in juni beginnen en ook soortjes die pas
in augustus beginnen met bloeien, maar over het algemeen bloeien
ze allemaal zo'n 12 weken en ...hoe meer je plukt hoe
rijker ze bloeien.






Het bovenstaande boeket heb ik in mijn hand korenschoof gebonden, vervolgens
goed schuin op lengte aangesneden en op deze prachtige bolvaas gezet. 
Hier zie je ook hoe belangrijk een vaasje is. De vaas draagt als het ware het boeket,
het zorgt voor een heel mooi geheel. Vaak inspireert mij de vaas ook tot een boeket.
Zo heb ik een hele wand vol met vaasjes. Heerlijk!!

De Dahlia's die ik in dit stuk gebruikt heb zijn:

Dahlia Okapi Sunset
Dahlia Erpeler Ley
Dahlia Henriette
Dahlia Felida Solar Flare

Deze heb ik gecombineerd met  de volgende 1 jarigen:

Tagetes tenuifolia,
Salvia Embers Wish
Nicotiana langsdorfii
Tagetes erecta Kees Orange
Chenopodium Botrys

met de volgende heester:

Hydrangea paniculata 

en de vaste planten zijn :

Chasmantium latifolium ( het grasje) 
Artemissia lactiflora Guizho ( wittig bloemetje)

 



 

                                                 
     
Dit jaar werd ik door Marlies en Linda van FamFlowerFarm
 gevraagd om foto's van bloemwerk aan 
te leveren voor hun magazine. Bloemwerk gemaakt van hun Dahlia's. 
Hoe leukkkk, ik naar Lisse, eindeloos Dahlia's geplukt en heerlijke boeketten
van gemaakt. De foto's van dit bloemwerk staan in hun blad wat ze als kadootje
mee sturen naar tuinliefhebbers die bij hun knollen en/of bollen hebben besteld.







 In het bovenstaande boeket heb ik de volgende bloemen verwerkt:

Dahlia soorten:
Dahlia Henriette
Dahlia Silvia

1 jarigen:
Ipomoea lobata
Zinnia elegans

Vaste planten:
Phytolacca americana
Heuchera
Crocosmia mistral (zomerknol)
Cephalaria gigantea

Heesters:
Hydrangea macrophylla
Hydrangea arborescens Candybelle Marshmallow

Met name de laatste bloem de Hydrangea arborescens Candybelle Marshmallow....
Een geweldig Hortensia soortje. Kijk ook eens op de website van Esveld uit Boskoop, 
zij verkopen een prachtig  assortiment Hortensia's.
In een vorig blog heb ik al eens aandacht aan Hortensia's besteed:







In het prachtige tijdschrift Seasons was ik het instagram account 
van de maand Juni. Superleukkkkk en helemaal vereerd. 
Op insta heb ik een account en elke dag plaats ik  
hier een bloem/tuin gerelateerd 
berichtje. Super leuk om te doen en zeker wanneer
 het op deze manier gewaardeerd wordt.

Wanneer je zelf een insta account hebt kun je mij volgen.






Hierboven heb ik een boeketje geplukt van het pompon Dahliaatje Kasasagi. 
Een heel klein bolletje. Pittig van kleur, maar vaak net leuk als klein vormpje in 
boeketten. Links zie je dat ik hem gecombineerd heb met de Ipomoea lobata.
Deze klimmer groeit en bloeit als een tierelier en is zo een vrolijk element 
in je pluktuin.



Deze gele Plukbloemvaasjes heb ik in verschillende maten in mijn Pluktuinshop.
Ik heb er een aantal bij elkaar gezet en vervolgens opgemaakt tot 1 boeket. Geel
en zeker deze okergele tint is weer helemaal hip en ik vind het heerlijk om het met 
rood, oranje en zalm te combineren. 

De Dahlia's die ik in dit "boeket"' verwerkt heb zijn:

Dahlia Nicholas
Dahlia Myrthle's Folly
Dahlia Hamari Gold
Dahlia Yvonne
Dahlia Sarah Raven
Dahlia Felida Solar Flame
Dahlia Lady d'arlene

De 1 jarigen die ik heb verwerkt zijn:

Zinnia elegans
Salvia splendens Yvonne
Chenopodium Botrys
Tagetes tenuifolia
Tagetes Erecta Kees Orange
Nicotiana langsdorffii
Amaranthus caudatus Hot Biscuits

Vaste planten en Heesters:

Hydrangea arborescens Hulsdonck
Rudbeckia Henry Eilers
Panicum virgatum Shenandoah




Het onderstaande boeket heb ik in een zinken emmer geschikt mbv. gaas,
zie de foto hierboven. Op deze manier blijven je bloemen iets mooier 
op de plek staan die jij voor ze bedoeld hebt. Hoe vind je de middelste 
Dahlia? Deze heet Erpeler Ley, een geweldig mooi soortje, die mijn tuinbuuf,
voor mij in Oostenrijk gekocht en opgehaald heeft. Wat van ver 
komt moet ook wel heel mooi zijn toch?
Heb je de tuin van mijn tuinbuuf al wel eens bekeken?






Bij het schikken van de bloemen hierboven in een zinken emmer heb 
ik dus gaas gebruikt en in het prachtige ietwat kitscherige vaasje op voet,
hieronder, heb ik een prikker en gaas gebruikt. Dus bij beide stukken
geen oase....hoe duurzaam. 
Het werken met gaas en een Pluktuinprikker is weer helemaal hip. 




                                                                                  


Wanneer een emmer niet waterdicht is, zet ik er vaak eerst een vaas in. 
Op de foto hier beneden zie je zo'n emmer, in de emmer de glazen vaas
gevuld met water en gaas.




Nou je ziet, aan vazen ontbreekt het mij niet.






Wat dacht je van de zg. Tulpenvaas hieronder. Ook de vaas inspireert je weer
tot een bepaalde schikking. Ik heb hem opgemaakt met rose en oranje. Heerlijke
kleuren om met elkaar te combineren. 






Hieronder heb ik een boeket in een zg. Pluktuinvaas geschikt. Een vaas met 4 halzen.
Hierdoor krijg je een groot boeket, maar uiteindelijk heb je lang zoveel niet nodig
dan wanneer de vaas een brede opening heeft. Daarbij is het ook nog eens makkelijk
schikken. Al je bloemen hebben meer ondersteuning.  Deze vaas verkoop ik in mijn 




Bij het stuk op de foto hieronder heb ik met oase gewerkt. Het stuk 
heeft als voorbeeld stuk gefungeerd bij de 7 dlg. cursus die ik geef. 






Zo kun je je bloemen de hele zomer door combineren met elkaar. 1 Jarigen met 
vaste planten en heesters en als enorme smaakmaker de Dahlia's. 
Lekker plukken met goed gereedschap en plaatsen in je mooiste vaasjes. 
Wat kan een mens nog meer wensen, hahaha.......




p.s. Ik werk heel graag met de bovenstaande Dahlia's, zoals je in dit bericht hebt
kunnen lezen. Je kunt via mijn  webshop Pluktuinkado een Dahliatas met 5 van deze zalm
oranjekleurige knollen bestellen. Ze worden  eind maart/begin april 2022 geleverd.