dinsdag 17 november 2015

"Jacqueline van der Kloet"








                    Deze week naar een super leuke lezing geweest, gegeven door Jacqueline van der Kloet,
                    tuinontwerpster en bollenexpert. Ik ben helemaal fan van haar. Haar voorjaars-
                    beplantingen vind ik geniaal.

                    De lezing had als motto "Magical mixes".Ze vertelde over haar experimenten met bloem-
                    bollen ,waar ze meer dan 20 jaar geleden in haar eigen tuin mee is begonnen. De kennis die zij
                    hiermee ontwikkelde , verwerkte ze op verschillende plaatsen in binnen-buitenland.    
                    http://www.theetuin.nl/jacquelinevanderkloet/projecten.html

                    Haar verhaal en de daarbijbehorende beelden zorgden voor een geweldige avond.

                    En ...ik heb haar nieuwe boekje "kleur je tuin" gekocht, kan ik nog even nagenieten.
                    Boekje kun je bestellen bij http://www.bol.com/nl/p/kleur-je-tuin/9200000030339294/
                    Absoluut de moeite waard.
                   


















zondag 15 november 2015

"Novembertuin."







Deze foto's heb ik een week geleden genomen. 7 November.
Joh, wat was het hier mooi op Den Treek. Wat een kleuren.
Zelfs nog rozen die bloeiden. Inmiddels na storm en veel    
regen,zit er haast geen blaadje meer aan de bomen. Levert  
weer hele andere plaatjes op.                                                   


                                   
                                     

























"Kaarten Kerstboom"






Prachtige reportage in het tijdschrift Tuinseizoen van Modeste Herwig
en mij. Helemaal bij. Ziet er prachtig uit.


                                 





vrijdag 6 november 2015

" De laatste bloemetjes "







Het is prachtig buiten hoor, echt supermooi al die herfstkleuren , maar.......
ik kan eigenlijk nog geen afscheid nemen van al die mooie tuinbloemetjes......

Ga toch maar gwoon deze middag bollen planten en hopen,
dat het heel gauw voorjaar wordt.

Bloemetjes: Rosa Schneewittchen. Nicotiana langsdorffii,
Amaranthus caudatus, Hydrangea paniculata "Lime Light"
en een Clematisrankje.














zondag 18 oktober 2015

Nederlandse Tuinenstichting op bezoek bij De Briellaerd.




                                       
                                         Afgelopen vrijdagmiddag was de jaarlijkse regionale bijeenkomst voor opentuineigenaren
                                         van de Nederlandse Tuinenstichting bij de Briellaerd in Barneveld. Tsjonge wat
                                         was dit een geweldige middag.

                                         Allereerst het hoveniersbedrijf zelf. De landgoed sfeer die zij weten te
                                         creëeren is niet alleen heel sfeervol, maar gewoon ook heel bijzonder. Wij
                                         werden binnen in een hele genoegelijke ambience ontvangen, terwijl het buiten
                                         werkelijk plensde . Maar de kleurenpracht van alle heesters, vaste planten en de
                                         bijzondere elementen/ornamenten etc. maakten  er zo'n prachtig plaatje van dat
                                         wij ondanks dit weer absoluut genoten hebben.

                                         Kijk ook maar eens op hun site www.briellaerd.nl. Zelfs hun blog is boeiend om
                                         te volgen.
                                       
                                         Binnenkort zijn er bij hun weer de z.g. Winterse Sfeerdagen:

                                         vrijdag 27 en  zaterdag 28 november - vrijdag 11 december en zaterdag 12 december
                                       
                                         Dus.....wil je sfeerproeven, ga beslist kijken
                                       
                                        




                                          Verder ben ikzelf heel trots dat ik donateur mag zijn van de Nederlandse
                                          Tuinenstichting en dat ik als opentuineigenaar met onze tuin in hun boekje
                                          mag staan.

                                          De Nederlandse Tuinenstichting komt op voor bedreigde tuinen en openbare
                                          parken . Daarnaast stimuleert de NTS. de openstelling van particuliere tuinen
                                          en organiseert zij geweldige tuingerelateerde excursies.

                                          Voor 47,00 per jaar kunt U ook meegenieten van al deze tuinen en de daarbij
                                          behorende geweldige sfeertjes. U krijgt 4x per jaar het zg. Tuinjournaal en
                                          daarnaast de open tuinen gids . In deze gids worden meer als 300 tuinen in
                                          Nederland vermeld met hun adressen en hun open dagen. Zo gaaf. Op deze manier
                                          kun je allerlei tuinen bezoeken en combinaties maken voor bezoeken. Als donateur
                                          hebt u op sommige dagen zelfs vrij entree. Maar het mooiste is natuurlijk dat u
                                          de stichting ondersteunt met de geweldige projecten die zij realiseren.

                                          Zoals het nieuwe project Sociaal Tuinieren . Dit is een samenwerkingsverband tussen
                                          de NTS. en de Stichting Present uit Amsterdam. Geweldig project. Wil je hier meer
                                          over lezen http://www.tuinenstichting.nl/over-nts/sociaal-tuinieren/

                                          Kortom , wordt donateur en steun deze stichting. Voor meer informatie
                                          http://www.tuinenstichting.nl/steun-ons/donateur-worden/

                                           

























zaterdag 17 oktober 2015

"Euphorbia diamond frost"





Deze zomer heb ik zoveel plezier gehad van deze relatief onbekende 1 jarige:
Euphorbia diamond frost. Het plantje is uitgegroeid tot een heerlijke bos met
allemaal kleine lieve witte bloemetjes. Het grappige is dat hij zichzelf
opschoont, je hoeft dus geen lelijke bloemetjes eruit te plukken. Verder
verlangt hij een lichte standplaats en voldoende water. Makkelijk plantje
dus.

Het schijnt dat je ze heel makkelijk kunt stekken. Volgend jaar zijn ze te
verkrijgen bij www.kwekerijschipper.nl Helemaal leuk.
Dicky als je dit leest, ik bestel er alvast 12.












zaterdag 10 oktober 2015

'Oranje Rose"





Wat mij betreft mag het nog wel even duren voordat het gaat vriezen,
zo genieten, al die kleuren. Zo heerlijk om met dit materiaal te
mogen werken!!!!!!