zaterdag 29 december 2018

Sneeuwklokje Flore Pleno


Vandaag 29 december, bijna de laatste dag van 2018......de dagen worden 
weer langerrrrr . Het aftellen richting het voorjaar is begonnen. 

De eerste sneeuwklokjes dienen zich alweer aan !!

Zo her en der nog maar eentje hoor, eind januari, begin februari bloeien ze in 
grote getale en kan ik echt boeketjes plukken en...combineren met andere bloemen
zoals hieronder.  Combineren met bloemetjes van de Helleborus,
 takken van de Chaenomelus oftewel de dwergkwee en mooie 
groen dotten van de gekochte Viburnum opuleus Roseum.
De laatste heb ik ook als struik in de tuin staan, maar deze bloeit pas eind mei.
In januari kun je ze al kopen in de winkel, maar in februari zijn de takken 
vaak voller en sterker. Maar goed, bij mij staan ze meestal in 
januari al op de vaas, want voor mij zijn dit de bloemetjes die 
prachtig met sneeuwklokjes zijn te combineren en zij geven mij
 het ultieme voorjaars gevoel . 




De dubbel bloemige sneeuwklok, Galanthus nivalis  Flore Pleno is 
een sneeuwklok die wat later bloeit als de "gewone" Galanthus nivalis.
 De naam betekent Sneeuwwit, in de sneeuw bloeiend.
  Het is een wondermooi sneeuwklokje,
 die zijn bloemetjes in weer en wind opengevouwen heeft.
 Dit sneeuwklokje vermeerderd zich niet met zaad, 
maar de bolletjes vermeerderen zich in een rap tempo, waardoor je echt al 
na een paar jaar het polletje op kunt halen en kunt scheuren, tot meerdere
polletjes.

Deze Galanthus nivalis Flore Pleno komt van oorsprong uit West- en 
Zuid Europa en behoort tot de Stinzenplanten.

Plant deze bolletjes niet te laat, daar houden ze niet van, je hebt kans 
dat de bolletjes die je gekocht hebt, dan al verdroogt zijn en niet aanslaan.
De beste tijd is zo rond september- oktober. Plant ze in humusrijke, goed
doorlatende grond, ongeveer 6 tot 10 cm. diep, evt. in 
droge grond iets dieper. Ze houden  van vochtige grond, maar niet te vochtig,
 daarbij staan ze  het liefste onder bomen die s'winters hun blad verliezen. 








Ik heb heel veel sneeuwklokjes ook onder de beukenhagen geplant, een 
ideale plek voor deze bolletjes en de witte randjes onder de oranjekleurige
heg, vind ik fantastisch.







Elk jaar maak ik wel een blogbericht over deze kleine dappere bloemetjes, die voor mij 
het voorjaar aankondigen, zie linken hieronder:

Sneeuwklokjes 2016
Sneeuwklokjesfeest Boschhoeve
Sneeuwklokjes 2017
Sneeuwklokjes 2015

Dus ja, echt een bloemetje om naar uit te kijken en enorm van te genieten.


Nog 1 dag,  allemaal alvast een fijne jaarwisseling en voor 2019 wens ik jullie 
een gezellig, gezond en een heel Bloemerig jaar toe.