zondag 24 februari 2019

Onze Voorjaarstuin


Het is vandaag eindfebruari en prachtig weer. Te warm eigenlijk, want de punten
van alle voorjaarsbollen beginnen  allemaal al boven de grond te komen.
Elk jaar is het weer zo ver hoor. 

Voorjaarsbollen STRESS.

Je tuin openstellen is een dingetje hoor en zeker de voorjaarsopenstelling. Je bent nl.
zo afhankelijk van het weer. Je hebt  bepaalde openingsdatums gepland en 
dan wil je toch graag dat er in die periode van half april tot half mei  veel bloeit.
 Is het een periode extreem koud,
dan is alles veel te laat en is het te warm, dan is alles al uitgebloeid . Met name in het
 voorjaar zorgen  die voorjaarsbollen juist voor hét mooie plaatje in je tuin.

Dus ja, wij als tuinvrouwen hebben af en toe last van Voorjaarsbollen Stress.
ALS de bollen maar bloeien tussen half april en half mei..........
Hier kunnen wij uren over praten als wij bij elkaar zijn.

Maar goed, met dit blogbericht neem ik jullie mee naar het vorige Voorjaar

Voorjaar  2018

Elke keer wanneer ik de foto's  van de voorjaarstuin bekijk, word ik helemaal happy. 
Wat is het dan mooi hier. Zo ongelofelijk. De borders die grenzen aan het huis
met hun wit/gele uitstraling vormen zo'n prachtig plaatje met het huis.
Voor deze geel/witte beplanting hebben wij heel bewust gekozen omdat 
dit  de kleuren van het Landgoed zijn. 

Maar ook de paars/rose borders , patio en de pluktuin zijn plekken 
waar ik in het voorjaar enorm van geniet en sinds 2 jaar is zeker de 
Pluktuin een enorme aanwinst. Hier probeer ik een mooi plaatje 
te creëren door de bollen te combineren met Takkerige constructies.
Ik ben echt een takken mens en vind het geweldig om dit soort 
 constructies te maken, die in de zomer ter ondersteuning
dienen van alle 1 jarigen.






Alle rijkgevulde borders voelen als een warme deken om ons huis.
Het zijn net grote boeketten. 

De rijke bloei begint met heel veel verschillende Narcissen in maart en er zijn een 
aantal soorten, die zelfs in mei bloeien .  Uit eindelijk bloeien
 de meeste Narcissen bij ons in April.

De gekke soortjes schaf ik altijd bij Hein Meeuwissen aan.
Hij heeft een prachtig assortiment.

Eerder Blogbericht:

Hein staat net als Dicky Schipper zaterdag 27 april bij ons op de open dag.
Hein  met supermooie zomerbollen en Dicky met prachtige 1 jarigen.


Meer Blogberichten met veel Narcissen:

Narcissen 2016
Narcissen in Potten








Hieronder:

 Narcis Geranium gecombineerd met 
Leucojum aestivivum Gravety Giant
en Violen.

De Leucojum komt elk jaar in de borders  prachtig terug.
 Zo enorm dankbaar. Deze bol heb ik
op de iets nattere plekken in de tuin aangeplant. In tegenstelling tot de Tulpen kan
de Leucojum hier uitermate goed tegen.



Alle tulpenbollen haal ik er na de bloei uit. Dit om een bepaalde  schimmel ziekte
 in de grond te voorkomen.Wanneer je grond geïnfecteerd is 
door deze schimmel zal er nooit meer 
een tulp zich kunnen ontwikkelen op die plek.
 Alleen Tulpen hebben last van deze Schimmel. 
Alle andere bollen laat ik zitten en inmiddels zitten 
er denk ik wel 10.000 bollen in de grond.
Op zandgrond moet ik ze wel goed bijmesten en ondanks dit verdwijnen er op den 
duur toch bepaalde soorten. Dus ja elk jaar plant ik dus sowieso nieuwe tulpen en 
een heel aantal andere bollen bij.

Hieronder heb ik de geelrode tulp al tijdens de bloei verwijderd. Deze 
tulp zag er op het plaatje ietwat anders uit dan de uiteindelijke bloei.
Ik vond hem storend qua kleur in de border en ik heb er binnen op de vaas
nog heel veel plezier van gehad.


De mok is een mok van Emma Bridgewater gekocht bij ByHedges.
Af en toe geef ik mijzelf er eentje kado.
Ze zijn zo mooi en super stevig.



De onderstaande geel/witte Tulpen heb ik dit jaar aangeplant. 

Tulipa white Triumphator-Tulipa Pompenette-Tulipa flashback-Tulipa evergreen
Tulipa Spring Green - Tulipa Daytona -Tulipa Hakuun

Wil je meer weten over alle bollen die ik aangeplant had, zie onderstaande link

Blogbericht:Aangeplante bollen



Hoe leuk is het om uit je tuin te plukken....
Heel leukkkk.
Heel simpel; een paar halve lege eitjes aan elkaar gelijmd en 
gevuld met water. Vervolgens lieve kleine voorjaars-
bloemetjes hierin verwerkt.
 Waaronder de prachtige lichtgele bloemetjes van de Epimedium.


Ik heb heel veel Malusappelboompjes in de tuin staan, allemaal
met  verschillende kleuren appeltjes, maar allemaal witbloeiend in het 

voorjaar.Dit vormt als het ware een wit lint door de
 hele tuin heen, heel erg mooi.


Hoe leuk is het om in deze tijd allerlei groepen met
 enthousiaste vrouwen te ontvangen. Die 
heel geïntresseerd zijn in de Voorjaarstuin.  Heel leukkk.








Hierboven o.a. de Tulp viridiflora Virichic


Achter in de Patio groeit een prachtige Blauwe regen tegen de muur, 
die het afgelopen voorjaar overdadig gebloeid heeft.





Tulp Ballade is werkelijk een prachtige wit/rose tulp die
heel mooi combineert  met de dubbele  Tulp Blue Diamond.





Hierboven  mijn lievelings Narcis poeticus Recurvus oftewel Dichters Narcis.
Een vrij laatbloeiende Narcis en....geurend.

Deze Primula Mariandl heb ik aangeschaft bij Nijssen. Kijk maar
eens op hun site, ze hebben een heel mooi assortiment Primula's.
Ondanks dat de Mariandl niet gemakkelijk is, heb ik heb al
2 seizoenen in een pot staan en bloeit hij rijkelijk.


Een vriend van onze zoon heeft deze prachtige luchtfoto van onze pluktuin 
gemaakt. De Pluktuin in het voorjaar, met name de Dahlia constructie
is heel duidelijk zichtbaar. Mooi.


In de Pluktuin heb ik aan weerszijden van het pad , stroken met rood en rose  
tulpen geplant. Deze tulpen heb ik met zalm en roodkleurige violen en 
vergeetmenietjes gecombineerd.  De rose Tulp heet Ollioules en deze bloeide 
als eerste, gevolgd door de prachtige Esparanto en Barbados.





 Zaterdag 30 april en Zondag 1 mei 2022
10.00-17.00 uur

Bollenroute Midden Nederland

Tijdens deze dagen is onze tuin, samen met 3 andere prachtige Voorjaarstuinen
in de omgeving open. In het najaar van 2019 hebben wij meer dan 3000 bollen 
aangeplant. Samen met al het frisse groen van bomen en vaste planten, wordt
dit vast een heerlijk voorjaarsfeestje. Wij verheugen ons er enorm op. 
U bent van harte welkom.
Entree 3,00 euro per tuin, koffie en thee gratis.


Bollentuin 2016
Bollentuin 2017