donderdag 16 november 2017

In het najaar druk met het voorjaar 2018.


Na enorm te hebben genoten van de Pluktuin deze zomer , is er helaas na de
 vorst van vorige  week, weinig nog te plukken .
 De laatste Dahlia's hangen werkelijk als zielige lapjes aan een steel
na beneden.

Maaaaar......wij zijn vanaf augustus al weer druk bezig met het voorjaar ,  kunnen
we ons hier weer op verheugen.


Afgelopen  augustus ben ik begonnen met het door pluizen
van allerlei catalogussen en site's van leveranciers om te kijken welke voorjaarsbollen  ik
precies wil aanschaffen, hoeveelheden  en waar.
Daarna heb ik het besteld en half september heb ik samen met mijn tuinbuuf  de
eerste bollen opgehaald.

Ik heb dit jaar heel veel bollen bij www.verberghe.nl uit Hillegom  besteld.
Om enorme bezorgkosten te voorkomen, hebben wij ze zelf opgehaald.
Hieronder 1 palet met een, ik durf het haast niet te zeggen, een gedeelte
van mijn assortiment. Haha. Heeeeel veeeel bollen dus.



We mochten gelijk even een kijkje nemen binnen in het bedrijf.
Een aantal personeelsleden waren druk bezig met
het klaarmaken van de bestellingen. Nou tel maar eens 300 kleine bolletjes.
 Dat wordt dus allemaal
machinaal gedaan. Boeiend om even te kijken.




Het uiterlijk van een bol , vind ik al een plaatje,
 neem hierboven de Amaryllisbollen en de Alliumbollen.
Prachtig toch.


Gelijk  ook even naar https://nijssentuin.nl/
Een tuincentrum annex bollenleverancier in Heemstede.


Ze hebben werkelijk een heel groot assortiment bollen, ook heel veel rariteiten en 
allemaal prachtig verpakt.
Dus ...ja ....hier toch ook een heel aantal hele leuke soortjes gekocht, waaronder de
wittige Frittilaria raddeana oftwel de witte Keizerskroon.  




Nijssen staat bekend om zijn prachtige catalogus, na een bestelling online,
 krijg je deze meestal elk najaar weer thuis toegestuurd.



Na thuiskomst de bollen in een goed geventileerde koele ruimte 
opgeslagen en ben nu stapsgewijs aan het planten. 
Het paarse gedeelte zowel in de voortuin als in de achtertuin
 heb ik inmiddels ingeplant.


Paarse Tulpen  die ik  heb aangeplant zijn o.a. :

 Tulipa ballade- Tulipa burgundy-Tulipa purple dream
Tulipa blue diamond- Tulipa elegant lady- Tulipa dreaming maid- Tulipa mistress


Blogbericht :Paarsbloeiende Patio



Per plantvak tel ik uit hoeveel bollen er van elk soort aangeplant moet worden.
Op papier heb ik precies vermeld wat er van voor gaande jaren is ingeplant en waar deze
bollen precies in de grond zitten. Dus de kunst is om nieuwe bollen

te planten, zonder de oude bollen te beschadigen.
Tulpen plant ik elk jaar nieuw aan, na de bloei in het voorjaar haal ik ze er 
nl. allemaal uit, in tegenstelling tot b.v. de Narcis die laat ik  wel zitten.


Naast de tulpen heb ik ook nog andere bollen aangeplant waaronder:

Anemone nemerosa  Royal Blue
Anemone nemerosa Gerry
Hyacinthus multiflora Blue Festival
Camassia quamsh
Muscari latifolium
Muscari armeniacum Peppermint




Ik plant in de tuingedeeltes die aansluiten bij het huis een assortiment bollen
 die qua kleur passen  bij het huis, in de kleuren van het Landgoed; wit-geel-blauw.

Het geel en wit verkrijg ik met heel veel tulpen waaronder de volgende soorten:

Tulipa white Triumphator-Tulipa Pompenette-Tulipa flashback-Tulipa evergreen
Tulipa Spring Green - Tulipa Daytona -Tulipa Hakuun


Eerder blogbericht: Aanplanten van bollen in 2015





Naast de tulpen heb ik ook nog een aantal hele gekke Narcissen gekocht
en dat kun je maar bij 1 iemand doen en dat is bij Hein Meeuwissen www.meeuwissenvoorhout.nl/  Hij heeft
 een heel bijzonder assortiment bloembollen. De bovenstaande
 soortjes heb ik bij hem aangeschaft.

Naricis Dear Lotte- Narcissus Vivaldi- Narcissus Irene Copeland-
 Narcissus Richard Bennett-Narcissus Manly

Die Narcis Richard Bennett die ziet er toch helemaal geweldig uit. Oh............


Blogbericht:Narcis voor mij het bloemetje van April.
Pottenborder met Narcissen


Ook de bollen in de pluktuin zijn geplant. Een mix van rood/rose tulpen.
Wel heel spannend hoe ze hier opkomen, 
want de grond is hier een stuk natter dan in de voortuin en dat
 zijn nu niet omstandigheden waren tulpen  zo dol op zijn.

Rode Tulpen:
Tulipa Olliuoules - Tulipa Esparanto - Tulipa Barbados



Met een smal tuinschepje ben ik aan het planten,
bol voor bol.
Kniebeschermers om en al kruipend
ga ik de tuin door.


Op de foto hieronder komen links en rechts van het paadje heel veel  Narcissen,
waaronder de Narcissus poeticus recurvus, mijn favoriete laatbloeiende  Narcis,

die ook nog eens heerlijk ruikt.


In totaal plant ik 3000 bollen, met de bollen die er nog van de afgelopen
jaren in zitten, hoop ik dat dit weer een prachtig plaatje gaat worden.  
Ik verheug mij er op.

Zaterdag 28 en Zondag 29 april 2018 is onze tuin samen met nog
4 andere prachtige bollentuinen opengesteld. U bent van harte welkom.