dinsdag 25 juli 2017

De 1 jarigen van Hans Kramer.


Vorige week kwam mijn tuinbuuf buurten , zij was naar de Hessenhof geweest en was
helemaal weg van de 1 jarigen border  van deze kwekerij????

Hans Kramer en 1 jarigen??

Maar goed naar een week van hard werken in de tuin , heb ik mijzelf getrakteerd op een
morgentje Kwekerij in Lunteren. Nieuwgierig natuurlijk naar die 1 jarigen.

En inderdaad voor de ingang van de kwekerij  een hele border vol met 1 jarigen ,
 afgebakend door een prachtig hekje.

Op de foto hieronder kun je zien dat het allemaal hele hoge 1 jarigen zijn.
Gekke Nicotiana's, rode Helianthussen, bordeauxrode Melde,
 langs lange bamboestokken slingerende Lathyrussen etc.
Werkelijk heel bijzonder , door en..de lengte en de gekke soortjes die gebruikt zijn.
Het is net een heel groot wild boeket. Met de foto kan
 ik gewoon niet weergeven hoe mooi het was.


Ik de kwekerij in, natuurlijk weer een aantal prachtige plantjes gekocht
 en bij de kassa werd ik geholpen
door een engelse medewerker( of stagiaire ) , Johny. Ik raakte met
 hem aan de praat en hij vertelde dat
hij een periode bij Great Dixter had gewerkt. Uit enthousiasme had 
hij deze 1 jarige border aangelegd, nou ja , hoe leukkk.


De Hessenhof en Great Dixter, 2 geweldige kwekerijen. Hans Kramer heeft
ook regelmatig met zijn planten in Engeland op de fair bij Great Dixter gestaan.
Zie dit prachtige filmpje: filmpje fair Great Dixter


Hans staat ook regelmatig in de Garden illustrated, een
 heel gaaf en vooraanstaand Engels magazine.
 



De kwekerij heeft natuurlijk een geweldig assortiment, biologische geteelde vaste planten.
Planten die je niet gauw ergens anders aan treft. Helemaal blij met de Galtonia.
 Deze zag ik in een engelse tuin en het blijkt een
 heel sterk bolgewas te zijn, volgens de Hessenhof is deze Galthonia winterhard??
Maar goed, na afgerekend te hebben en zo'n geweldig verhaal aangehoord te hebben,
pak ik een lekker kop capucino en  geniet nog even van deze heerlijke morgen.
Wat een super locatie: De Hessenhof in Lunteren/Ede.