donderdag 9 juni 2016

Zaaien en Poten





Vanaf half april tot ongeveer eind mei, ben ik druk bezig met het zaaien van
1 jarigen en het poten van Dahlia knollen .

Ik doe dit niet in een kasje, maar rechtstreeks in potten en in de moestuin.

Het merendeel van de zaden heb ik gekocht bij www.silene.be
De Dahlia knollen heb ik o.a. bij Stekplek en Dicky Schipper gekocht en bij
de laatste heb ik zoals elk jaar ook weer prachtige,  al grote 1 jarigen gekocht.

Blogbericht over Dahlia's







In de moestuin heb ik o.a. de groene hang Amaranthus gezaaid en hele hoge rode Afrikanen.
Deze komen al geweldig op. De Amaranthus ondersteun ik met gaas en de Afrikanen met
berkentakken.

 De Dahliaknollen heb ik begin mei in de grond gepoot, ik heb ze allereerst flink nat gemaakt.
Ook deze worden ondersteund met gaas.






Daarnaast zaai en plant  ik heel veel in potten , hiermee kan ik  allerlei "Pottenborders"
 creëeren. Zoals hieronder op deze tafel. Maar ik kan er ook evt. kale
plekken in de tuin mee opvullen. Handig dus.

Great Dixter in Engeland werkt veel met potten  en creëren hele borders van potten.
Maar ook Claus Dalby is gek van "Potten Borders". Hoe  gaaf is het
dat je elkaar inspireert.




Hierboven heb ik mijn favorieten in potten aangeplant. Van links naar rechts:

Euphorbia diamont frost
Bidens
Trifolium

Hieronder:

Salvia
Cleome signorita 
Dahlia edge of joy

Deze planten heb ik bij Dicky gekocht, zie hier haar enorme plantenlijst



In een aantal potten heb ik Cobea scandens geplant. Een klimmende
1 jarige die over een maand gaat bloeien met  prachtige paarse klokken.
Ik heb een takken constructie gemaakt  ter ondersteuning.

Verder heb ik ook in potten Lathyres gezaaid  , deze worden ondersteund
met een takkenconstructie van wilg.

Deze potten combineer ik weer met andere potten tot een prachtige lila pottenborder.


p.s. Hoe gaaf is het om te zien hoe de Cobea en de Lathyres omhoog klimmen langs de takken. 


In augustus en september zullen deze 1 jarigen en Dahlia's denk ik , een prachtig 
plaatje op leveren. 

Zaterdag 3 september is onze tuin weer open gesteld , later meer hierover, maar.........
die dag kunt u mijn potten komen bekijken. Ik zal ze goed verzorgen en ik zou 
zeggen , heel graag tot dan.














2 opmerkingen:

  1. Mooie combinaties heb je gemaakt in je potten...
    Kom in de verleiding om het ook weer te gaan doen, maar weet nog uit de tijd van dat ik wel 100 verschillende kuipplanten had, dat het water geven zoveel tijd vergt, en dat wil ik niet meer..
    Maar het ziet er wel heel leuk uit zo..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er veelbelovend uit! Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen